Feestelijke online opening voor het Leiden Legal Technologies Program

Afgelopen vrijdag 19 maart werd de nieuwe opleiding ‘Leiden Legal Technologies Program’ voor professionals online feestelijk geopend. Onder andere de Minister voor Rechtsbescherming Drs. Sander Dekker, de Wethouder Economie, Internationaal, en Dienstverlening van de Gemeente Den Haag Drs. Saskia Bruines, en de Decaan van de Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden Prof.dr.mr. Erwin Muller, spraken de eerste lichting studenten toe.

De opening

De Universiteit Leiden speelt al heel lang een voortrekkersrol op het gebied van rechten informatica (later eLaw genoemd) in Nederland. De grote doorbraak is gekomen met de ontwikkeling van data science en de oprichting van het Leiden Centre of Data Science (LCDS), in 2014 geopend door Prins Constantijn. In 2021 wordt een nieuwe mijlpaal gerealiseerd in de vorm van professioneel onderwijs op het gebied van Legal Technologies.

De nieuwe opleiding is tot stand gekomen door de samenwerking van LCDS met CPL (Centre for Professional Learning van de Universiteit Leiden) en met steun van de Gemeente Den Haag en het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De academische ondersteuning kwam vanuit de faculteiten Wiskunde en Natuurwetenschappen, Rechtsgeleerdheid en Governance and Global Affairs.

‘Het programma zorgt voor juridische innovatie door het opleiden van juristen en ander talent voor de digitale wereld van morgen. Het betekent een versterking van de infrastructuur van Den Haag als stad van vrede en recht waar de Hoge Raad, het Internationaal Gerechtshof, het Internationaal Strafhof en de vele andere internationale instellingen en organisaties zetelen. Daarom ben ik als wethouder heel blij dat Legal Technologies in Den Haag gedoceerd gaat worden.’

- Wethouder Economie, Internationaal, en Dienstverlening van de Gemeente Den Haag Drs. Saskia Bruines.

De opleiding

Het Leiden Legal Technologies Program is erop gericht rechtsprocessen te automatiseren en te digitaliseren. Daar is nog een wereld te winnen want de rechtspraak kampt met grote achterstanden. Digitalisering van juridische dienstverlening gaat helpen die achterstanden in te lopen.

De opleiding voor professionals heeft tot doel juristen van de toekomst te creëren en hen de vaardigheden te leren die nodig zijn om uit te blinken in het werk. Waar de uitvoering van de wet niet langer met hoofd en hand kan worden beoefend, komt legal technology om de hoek kijken. Dit maakt niet alleen de praktijk van de wet efficiënter, maar ook beter.

De opleiding is van start gegaan voor professionals werkzaam bij ministeries, rechtbanken, juridische en paralegal afdelingen, advocatenkantoren en juridische adviescommissies. Het wordt een programma dat bestaat uit vier cursussen (van elk vijf volle dagen), afgesloten met een Capstone Project om de opgedane kennis toe te passen op een uitdaging uit de eigen organisatie. Inschrijven voor de losse cursussen is nog mogelijk. Meer informatie hierover vind je hier.