Film van Visual Ethnography alumna geselecteerd voor RAI Film Festival

'Don't Let the sunny weather fool you' is een film gemaakt door Visual Ethnography alumna Guusje Meeuwissen. De film is dit jaar geselecteerd voor het RAI filmfestival in Londen. Het is een korte film over het dagelijks leven van een boer en een visser op de Filippijnen, en hun vermogen om zich aan te passen aan een veranderende natuurlijke omgeving en klimaat. De film dingt mee naar de Wiley Blackwell Student Film Prize in de sectie shorts over Environmental Crisis. Guusje studeerde in 2019 cum laude af voor de master Visual Ethnography die onderdeel is van de opleiding Culturele Antropologie.

Op 25 maart geeft Guusje Meeuwissen een live Q&A over haar film. Je kunt voor 4 euro een kaartje kopen om Don't Let the sunny weather fool you en 2 andere korte documentaires te bekijken via de website van het RAI FILM festival.

Don’t Let the sunny weather fool you

Overal ter wereld worden mensen getroffen door klimaatverandering, vooral degenen die in kustgebieden wonen of voor hun werk afhankelijk zijn van de landbouw. Voor haar film "Don't Let The Sunny Weather Fool You" bracht Guusje Meeuwissen bijna drie maanden door in Aparri, Noord-Luzon (de Filippijnen), waar ze het leven volgde van zowel een boer als een visser. Hoe veranderen hun leven en hun bestaansmiddelen in de loop der tijd? En met welke andere uitdagingen worden ze geconfronteerd? Haar film toont de intieme relatie tussen mens en natuur van deze twee mannen en benadrukt daarmee hun lokale aanpassingsvermogen.

Don't Let The Sunny Weather Fool You (Official Trailer) from Guusje Meeuwissen on Vimeo.

Het RAI FILM festival

Het RAI FILM festival is een jaarlijks filmfestival georganiseerd door het Royal Anthropological Institute Of Great Britain And Ireland. Het festival vertoont documentaires van uit de hele wereld die ingaan op onderwerpen op het gebied van cultuur en samenleving. Het festival heeft speciale aandacht voor antropologische en etnografische films. De eerste editie was in 1985.  Vanwege COVID-19 zal deze editie online plaatsvinden. Meer informatie over het programma en het kopen van online tickets is te vinden op de RAI FILM festival website.