Gea Hakker: ‘Ons doel is om de gouden standaard van taalverwerving te zijn’

Het Academisch Talencentrum is een van de hoekstenen van de Universiteit Leiden. Hoofd Gea Hakker legt uit hoe deze organisatie (online) taalcursussen van goede kwaliteit aanbiedt en aan nieuwe eisen voldoet.

Velen kennen het talencentrum om zijn hoogwaardige taalcursussen voor medewerkers, studenten en het publiek. Of je nu Nederlands wilt leren, je academisch Engels wilt verbeteren of een nieuwe taal wilt leren, het kan allemaal bij het Academisch Talencentrum. ‘We geven les in veel verschillende talen; Koreaans, Arabisch en Zweeds, om er maar een paar te noemen. Dat is vrij uniek,’ zegt Hakker. Naast reguliere taalcursussen biedt het Academisch Talencentrum ook in-house trainingen en taaldiensten op maat aan, aan externe klanten zoals overheidsinstellingen en particuliere bedrijven.

Sinds ze in 2013 hoofd werd, heeft Hakker veel zien veranderen bij het Academisch Talencentrum. ‘Het is altijd al mijn ambitie geweest om het Academisch Talencentrum de gouden standaard van taalverwerving te zien worden. We zijn altijd bezig ons aan te passen en kijken hoe we al onze studenten en klanten het beste onze waardevolle diensten kunnen aanbieden. Dit betekent dat we ook ons onderwijs van andere soorten cursussen hebben geïntensiveerd.’

Lesgeven in academische vaardigheden

Hakker heeft het over de cursus Academische Vaardigheden, welke verplicht is voor alle studenten aan de Universiteit Leiden. Studenten krijgen een brede set vaardigheden aangeleerd, van academisch schrijven tot zorgvuldig lezen en tekstbegrip, die hen helpen bij elk toekomstig beroep. ‘We bieden niet alleen taalcursussen aan, maar ook cursussen academische vaardigheden voor opleidingen als International Studies, Urban Studies en University College,’ zegt Hakker.

Dit vraagt nogal wat van het Academisch Talencentrum. ‘Iedereen wil dat hun eerstejaars in het eerste semester deze cursus volgen,’ Hakker lacht. ‘Vorig jaar hebben we 40 parallelle cursussen ingepland in het eerste semester, wat niet eenvoudig was!’

Blended learning

Om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen en om er zeker van te zijn dat studenten uitstekend onderwijs wordt geboden, kwam Hakker met het plan om zo’n 20 korte videomodules over Academische Vaardigheden te maken. Deze video’s van 5 tot 6 minuten lang, zoals Lezen en Waarom we citeren, kunnen gebruikt worden binnen verschillende opleidingen. Elke module bevat richtlijnen voor docenten, zodat ze gemakkelijk geïntegreerd kunnen worden als onderdeel van individuele lessen. Hakker merkt op: ‘Studenten zijn meer gemotiveerd om verplichte cursussen zoals Academische Vaardigheden te volgen binnen de context van hun eigen gekozen onderwerpen.’

De videomodules worden momenteel ontwikkeld in het Engels. Maar Hakker verwacht dat de modules na de zomermaanden ook beschikbaar zullen zijn in het Nederlands. ‘Ik heb zin om de eerste afgemaakte videomodule ergens de komende dagen te kunnen bekijken. En met de hulp van het Expertisecentrum Akademische Vaardigheden, die recentelijk onderdeel is geworden van het Academisch Talencentrum, kunnen we deze modules nu ook in het Nederlands aanbieden, wat een geweldige ontwikkeling is,’ zegt Hakker.

Voorbij de pandemie

Uiteraard is het Academisch Talencentrum niet immuun voor de gevolgen van de pandemie. Conform de richtlijnen van de overheid worden alle cursussen, inclusief taalcursussen, online gegeven. Hakker herinnert zich nog goed hoe, aan het begin van de pandemie, zij en haar medewerkers een weekend lang koortsachtig bezig zijn geweest met het informeren van studenten over de nieuwe maatregelen en tegelijkertijd met het onder de knie te krijgen van online lesgeven: ‘We zaten halverwege onze cursussen en hadden alleen maar het weekend om te reageren!’

Een jaar verder en het Academisch Talencentrum is trots op het feit dat ze zich heeft aangepast aan de nieuwe omstandigheden. ‘Ik ben zo trots op al onze toegewijde medewerkers. Als we kijken naar de feedback, hebben ze het voor elkaar gekregen om uitstekend onderwijs aan te bieden, zelfs in deze zware omstandigheden,’ zegt Hakker.

Wanneer gevraagd wordt naar wat haar dromen zijn voor de toekomst van het Academisch Talencentrum antwoord Hakker; ‘Het zou ideaal zijn om een Virtual Classroom te hebben. Dan kunnen onze lessen op de campus voor veel meer potentiële studenten toegankelijk worden gemaakt.’ Maar in de tussentijd zullen Hakker en haar collega’s doorgaan met waar ze het beste in zijn: uitstekend onderwijs aanbieden, wat de omstandigheden ook zijn.