Oud-President Hoge Raad componeerde muziek bij rectoraatsoverdracht

Maarten Feteris, oud-President van de Hoge Raad en alumnus van de Universiteit Leiden, componeerde het stuk “Intermezzo”. Hij deed dit ter gelegenheid van de overdracht van het rectoraat, die plaatsvond tijdens de Diës Natalis op 8 februari 2021.

De componist

Naast zijn loopbaan als jurist is Maarten Feteris blijven componeren, vooral kamermuziek maar ook stukken voor een grotere bezetting. Zo schreef hij voor de openingsceremonie van het nieuwe gebouw van de Hoge Raad in 2016 muziek voor koor en instrumentaal ensemble.

Daarna componeerde hij onder meer een mini-opera over de beroemde uitspraak van de Hoge Raad Lindenbaum/Cohen. Deze uitspraak is zo ongeveer het begin van de opleiding van iedere Nederlandse rechtenstudent. De opera werd uitgevoerd als onderdeel van het symposium '100 jaar Lindenbaum/Cohen', dat werd georganiseerd door de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Hoge Raad.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Feteris schreef zijn Intermezzo in november 2020 toen we nog niet wisten wat de Coronabeperkingen begin februari zouden zijn: 'Voor alle zekerheid heb ik het geschreven voor een vrij kleine bezetting, om de kans te verkleinen dat het stuk door die beperkingen niet uitgevoerd zou kunnen worden. Het strijkkwartet is een intieme bezetting; de trompetten geven er echter ook grandeur aan. Aan de ene kant staan ze voor een plechtige, feestelijke sfeer, terwijl de melodie van de trompetten in het middengedeelte juist rustiger en beschouwelijker is.'

Al tijdens zijn middelbare schooltijd kreeg Maarten Feteris compositieles van Wim Thijsse en in 1977-1978 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag compositie bij de befaamde Jan van Vlijmen. Als bijvak had Feteris pianoles van Albert Brussee.

Voormalig rector magnificus Carel Stolker: 'De compositie van Maarten was voor Hester en mij een enorme verrassing. Het is een beeldschoon stuk, met een bijzondere bezetting van strijkers en blazers. Ik vind het extra bijzonder omdat we aan de Universiteit Leiden tegenwoordig veel meer oog hebben voor dubbeltalenten zoals Maarten. Dat zijn studenten die een opleiding aan onze universiteit willen combineren met een tweede opleiding aan het Koninklijk Conservatorium of aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Voor die uitzonderlijke groep van talenten hebben we zelfs een gezamenlijk instituut van Universiteit met Hogeschool der Kunsten.'

De musici

Het Viride Kwartet werd in april 2017 opgericht door violisten Salomé Bonnema en Iris Kengen, altvioliste Sedna Heitzman en cellist Jurre Koopmans. Ze leerden elkaar kennen op de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Sinds de oprichting nam het gezelschap onder meer deel aan het Orlando Festival en de Zeister Muziekdagen en trad het kwartet meerdere keren op in het televisieprogramma Podium Witteman, het Concertgebouw in Amsterdam, het Muziekgebouw Eindhoven en de Stadsschouwburg Nijmegen. In 2018 behaalde het Viride Kwartet de tweede prijs tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours.

Voor de vertolking van het werk Intermezzo versterkten trompettisten Saintwa Ye en Bente Boots het kwartet.