Prof Luuk van Middelaar gasthoogleraar aan het “Collège de France” in Parijs

Vanaf 24 maart 2021 geeft professor Luuk van Middelaar vier publieksconferenties over “het geopolitieke Europa: daden en woorden” aan het Collège de France in Parijs. Hij doet dit op uitnodiging van de leerstoelhouer Internationaal Institutioneel Recht, prof. Samantha Besson.

Luuk van Middelaar zal ingaan op Europa’s relaties met Rusland, Turkije, China en de Verenigde Staten, aan de hand van thema’s zoals de grens, schaarste en eenzaamheid, en met een focus op Europa’s ruimtelijke en historische zelfbeeld. De eerste lezing wordt gelivestreamd vanuit Parijs op woensdag 24 maart om 19h30; de andere drie worden uitgezonden op 31 maart, 7 en 14 april, op het zelfde uur. Ze vinden plaats in het Frans.

Het Collège de France, in 1530 gesticht door koning Frans I en een van Frankrijks meest prestigieuze academische instellingen, is een publieke onderzoeks- en onderwijsinstelling met als bijzonder oogmerk de stimulans van het intellectuele debat. Als gasthoogleraar zal Van Middelaar de nieuwe “Europa Cyclus” aan het Collège inluiden, die vanaf nu tweejaarlijks zal plaatsvinden. Volgend academisch jaar zullen de in Wenen woonachtige Bulgaarse politicoloog Ivan Krastev (najaar 2021) en juriste Angelika Nussberger, hoogleraar aan de universiteit Keulen en tevens internationaal rechter aan het Constitutionele Hof van Bosnia-Herzegovina (voorjaar 2022), de lezingen verzorgen. Voor meer informatie, zie hier.