Sloop Van Eyckhof/Wijkplaats bijna afgerond, renovatie start zo snel mogelijk

De stofwolken trekken langzaam op in Van Eyckhof/Van Wijkplaats (Cluster Zuid). De sloopwerkzaamheden en circulaire ontmanteling die in de herfst gestart zijn, zijn bijna afgerond. In de tussentijd duurt de aanbesteding voor de renovatie van Cluster Zuid wat langer dan verwacht, waardoor de start van de bouw opschuift. In maart gaan we wel verder met de ontwikkeling van het interieur.

Voorbereiden op de renovatie van Cluster Zuid

De renovatie van Cluster Zuid (Van Eyckhof-Van Wijkplaats) is het derde project in de ontwikkeling van de Humanities Campus. Er zijn materialen geoogst voor hergebruik en er zijn sloopwerkzaamheden uitgevoerd. Inmiddels zijn ook de parkeergarage en de fietsenstalling afgesloten en is Cluster Zuid bijna klaar voor de daadwerkelijke verbouwing. Staat je fiets nog in de ondergrondse stalling? Haal hem zo snel mogelijk op! Zodra bekend is welke aannemer de klus gaat klaren, wordt zo snel mogelijk gestart met de daadwerkelijke verbouwing. In maart wordt al wel gekeken naar het interieur; welke tafels, stoelen etc. komen in het vernieuwde pand.

Het nieuwe Cluster Zuid

Het vernieuwde gebouw krijgt meer uitstraling, met aantrekkelijke ruimtes voor ontmoeting tussen studenten en medewerkers. Er komen meer dan 700 onderwijs- en zelfstudieplekken. Dit gebeurt in de vorm van 20 nieuwe collegezalen, werkgroepruimtes en grotere hoorcollegezalen. Daarnaast wordt een prettige werkomgeving gecreëerd met werkplekken, common rooms en overlegplekken. Te zijner tijd krijgt het pand – na betrokkenheid van de medewerkers van de faculteit – nog een nieuwe naam. Het vernieuwde Cluster Zuid wordt – naar verwachting in 2023 - in gebruik genomen door het African Study Center, de Universiteitsbibliotheek, Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO), het Koninklijk Instituut voor Taal-. Land-, en Volkenkunde (KITLV), Onderwijs- en Studentzaken (OSZ) en het Institute for Area Studies (LIAS).

Humanities Campus

Met de vernieuwing van de gebouwen van de faculteit Geesteswetenschappen zorgt de universiteit voor moderne huisvesting die ruimte biedt aan de groeiende faculteit. Het streven is een aantrekkelijke onderwijsomgeving te creëren die ontmoeting stimuleert en waar studenten en medewerkers graag verblijven.

Kijk hier voor meer informatie over de Humanities Campus.