'Zuidas-kantoren kennen de gaten tussen de wetten van het ene en het andere land'

De Zuidas in Amsterdam is synoniem met het neoliberalisme, waarbij corporate lawyers tegen forse honoraria de belangen van machtige cliënten behartigen. Deze bedrijfsadvocaten weten hun partijdigheid goed te verdedigen. Durven zij in de spiegel te kijken?

Jan van de Streek

Veel buitenlandse bedrijven die willen herstructureren worden naar Nederland gehaald: het is het gevolg van een geslaagde lobby van Zuidas-advocaten. Wie uitgekiend opereert, kan Den Haag met enkele bewegingen naar z’n hand zetten, zeggen insiders die anoniem willen blijven. De lobby resulteerde in het meeschrijven aan een nieuwe wet, die op 1 januari van dit jaar in werking trad en die op zich rendabele bedrijven in financiële problemen meer opties biedt voor herstructurering. Voor deze gunstige situatie wordt nu op de websites van Zuidas-kantoren reclame gemaakt in het buitenland.

Nederland staat bovendien wereldwijd bekend als belastingparadijs voor buitenlandse firma's. 'Zeker, we zijn een land dat goed is in belastingrecht, van oudsher is dat hier een universitair vak', zegt hoogleraar belastingrecht Jan van de Streek in De Groene Amsterdammer. 'We hebben veel constructies bedacht, Nederland is de kraamkamer voor belastingconstructies in de wereld. En Zuidas-kantoren werken eraan mee; ze kennen de gaten tussen de wetten van het ene en het andere land. Ze bedachten: als een Amerikaanse multinational hier zijn Europese hoofdkantoor opzet, kan dat bedrijf alle winst van heel Europa hier afboeken, zonder dat er belasting over wordt betaald. Nike heeft bijvoorbeeld hier regionale hoofdkantoren, maar een heel stuk van de wereldwinst is onbelast. Dat noemen we een stateloos inkomen.'

Verderop in het artikel wordt ook de oratie van hoogleraar Belastingrecht Jan Vleggeert aangehaald, waarin de onafhankelijkheid van de fiscale wetenschapper centraal staat.

Lees het hele artikel in De Groene Amsterdammer.