Als leraar ben je nooit uitgeleerd

In maart hebben 94 studenten de lerarenopleiding bij het ICLON afgerond en daarmee een onderwijsbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs behaald. Door de nog steeds geldende coronamaatregelen vond de diploma-uitreiking ook deze keer online plaats. Desondanks maakten de opleiders een feestje van de uitreiking.

Dichte scholen en online onderwijs

Veel studenten in de groep van Brigitte Theeuwes en Sanne Bosker (lerarenopleiders bij het ICLON) zijn in februari 2020 met de opleiding begonnen. Maar helaas gingen op 16 maart de scholen dicht wegens de coronamaatregelen. Opeens moesten de docenten-in-opleiding overstappen naar online onderwijs. ‘We werden een beetje gelijk als studenten en opleiders,’ vertelt Brigitte. Het online lesgeven was voor iedereen nieuw: ‘Studenten bleken soms sneller in het bedenken van handige tools en online werkvormen dan wij!’

Onderwaterhockey

De begeleiders hadden voor iedere student een passend beeld gezocht en spraken ze aan de hand daarvan toe. Een docent werd vergeleken met een dj, consciëntieus aan de knoppen draaiend, precies wetend welke nummers elkaar opvolgen, waardoor het een feestje wordt in de klas.
Voor een ander leek het lesgeven wel wat op onderwaterhockey: je moet het hele team in de gaten houden en zelf niet vergeten om steeds naar adem te blijven happen.

Elise Storck (vakdidacticus Geschiedenis) begeleidde een groep van studenten die de educatieve minor hebben gevolgd en in een half jaar hun lesbevoegdheid hebben behaald. Ze zei dat het wel makkelijk kan lijken om leraar te worden, maar dat is misleidend: ‘Aan een goede leraar zie je niet dat ze heel veel kunnen en geleerd hebben; het lijkt vanzelf te gaan.’ Na je diploma ben je niet uitgeleerd, maar dat maakt het beroep leuk. Je komt steeds voor nieuwe uitdagingen te staan, zoals verandering van school, exameneisen en nu bijvoorbeeld het online lesgeven.

Niclas Zomer voor de klas op het Haganum Lyceum

Leraren zijn hard nodig

De begeleiders hopen van harte dat deze studenten doorgaan in het onderwijs, want ze zijn hard nodig. Ze werden niet alleen gewaardeerd door de mededocenten maar zeker ook door de leerlingen. Vele complimenten kwamen voorbij, zoals betrokkenheid bij de leerlingen, lessen goed op orde, leergierig, tomeloze inzet, link leggen met de actualiteit, juiste toon naar de leerlingen et cetera. Eén docent heeft zelfs weinig van zijn fouten kunnen leren, omdat hij volgens zijn begeleider zo weinig fout deed.

Juan Espinola y Vázquez (vakdidacticus Spaans) keek mee bij een les scheikunde en wist niet dat dit eigenlijk een heel leuk vak is. Hij kwam tot de conclusie dat hij blijkbaar al die jaren de verkeerde docent had. Leuke bijkomstigheid is dat deze student een tien kreeg voor zijn stage, iets wat niet vaak voorkomt maar zeker was verdiend, onder meer door de geweldige interactie met de leerlingen.

Prijs voor vakdidactische verdieping

Tijdens de diploma-uitreiking werd ook de winnaar van de ICLON-lerarenopleidingprijs voor vakdidactische verdieping bekend gemaakt. Myrthe Rood (student lerarenopleiding Engels) ontving de prijs voor het beste vakdidactische onderzoek. Haar onderzoek gaat over metacognitieve strategieën bij luistertaken. Via hardop denken verwoorden leerlingen wat zij doen tijdens het uitvoeren van verschillende typen luistertaken. De jury prees haar heldere verslaglegging, uitgebreide theoretisch kader en scherpe analyse.

De cijfers

In totaal rondden 94 studenten de lerarenopleiding af, waarvan

• 6 studenten cum laude
  • 34 master-studenten
  • 4 zij-instroom studenten
  • 2 educatieve track studenten
  • 46 educatieve minor studenten
  • 8 educatieve module studenten

De vakgebieden:

• 25 docenten in de Taal & Cultuurwetenschappen
  • 28 docenten in de Mens & Maatschappijwetenschappen
  • 41 docenten in de Bètawetenschappen

Leraar worden?

Ook interesse om leraar te worden? Kijk verder op onze website en lees meer over de verschillende mogelijkheden en opleidingstrajecten. Bovendien organiseert het ICLON meerdere voorlichtingsbijeenkomsten waar de studieadviseur samen met een student uitleg geeft over de trajecten en vragen beantwoordt.