Antoaneta Dimitrova aan het woord in de BNR Perestrojkast over de Bulgaarse verkiezingen

In de BNR Perestrojkast, een podcast over over Midden- en Oost-Europa komt Antoaneta Dimitrova, Hoogleraar Comparative Governance, aan het woord over de politieke situatie in Bulgarije.

Afgelopen 4 april heeft in Bulgarije de centrumrechtse partij GERB de verkiezingen gewonnen. Ondanks dat ze de grootste werden, zag de zittende premier Bojko Borisov zijn partij wel flink verliezen ten opzichte van vorige verkiezingen. Daarnaast waren er vorig jaar grote protesten tegen hem en tegen corruptie én sluiten veel potentiële coalitiepartners hem nu uit. Het is dus onzeker of Borisov premier al blijven. In de  podcast van BNR worden de verkiezingen geduid door Dimitrova en door Boriana Petkova, strafrecht advocaat en partner bij Baumgarten CS Advocaten Den Haag.

Proteststem

Volgens Dimitrova is het relevant om het over Bulgarije te hebben omdat het land ook lid is van de Europese Unie en dit soms vergeten lijkt te worden in Nederland. Als lid van de EU beslist Bulgarije mee over belangrijke dossiers, zoals bijvoorbeeld migratie en transport. Het is daarom erg belangrijk voor Nederland wie er voor Bulgarije in de Raad van Ministers zal komen. Dimitrova vindt het vooral interessant om te kijken wat er zal gebeuren in Bulgarije vanwege de grote proteststem. Er is een relatief grote mobilisatie zichtbaar van een deel van het electoraat die specifiek protesteren tegen corruptie. Dimotrova: 'Tenminste 2 partijen zijn verbonden aan de protesten van vorige zomer tegen corruptie en de afbrokkeling van de rechtsstaat'. Dit maakt volgens Dimitrova duidelijk dat veel mensen in Bulgarije de huidige polieke situatie zat zijn.

Beluister de hele podcast hier

Het onderzoek van Antoaneta Dimitrova heeft zich ontwikkeld rond het thema bestuurs overdracht van de Europese Unie naar kandidaat-lidstaten. Ze onderzoekt de effecten van de bevordering van regels en normen met betrekking tot democratie, hervorming van het openbaar bestuur of specifiek beleid van de EU, het IMF of andere internationale organisaties.