Khalid Mourigh in de Volkskrant over zijn nieuwe boek 'De gast uit het Rifgebergte'

Khalid Mourigh, berberoloog en universitair docent aan de Universiteit Leiden, is geïnterviewd door de Volkskrant over zijn nieuwe boek 'De gast uit het Rifgebergte'. Het boek vertelt het levensverhaal van zijn grootvader.

Mourighs grootvader Ali vertelde op zijn sterfbed voor de laatste keer zijn verhaal. 'Ik merkte dat zijn verhaal indruist tegen het narratief dat ik zelf in mijn hoofd dat. Het idee dat gastarbeiders door een uitzendbureau uit Marokko zijn gehaald, bijvoorbeeld. Dat was niet het verhaal van mijn opa. Die is zelf als avonturier naar Europa gegaan,' vertelt Mourigh.

Met zijn boek hoopt Mourigh de jongere Marokkaanse Nedelanders te bereiken. 'Ik bied hun een nieuw perspectief op hun voorouders. Mijn opa was, met zoveel Riffijnen die eropuit trokken, een ondernemer. Hij was mijnwerker, vader, echtgenoot, avonturier, reiziger, soldaat en verhalenverteller.'

Meer weten?

Lees dan het volledige interview met Khalid Mourigh op de website van de Volkskrant.