Mariëlle Bruning: 'Toezicht faalde rond veroordeelde oud-gevangenisdirecteur'

Oud-gevangenisdirecteur Koos Föllings doet zich in een Gelderse ggz-instelling jarenlang ten onrechte voor als psychotherapeut. Ondanks een veroordeling voor stalking krijgt hij een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), waarmee hij ongestoord therapie kan geven aan de meest kwetsbare, minderjarige cliënten.

Mariëlle Bruning

Beschuldigingen van gerommel met declaraties vormden de start van een onderzoek van onderzoeksjournalisten van Follow the Money en Pointer. Dat leidde tot een wekenlange speurtocht langs instanties en betrokkenen met bizarre wendingen.

Föllings was gevangenisdirecteur en werd in 2002 veroordeeld voor onder meer het aannemen van steekpenningen en valsheid in geschrifte. Hij kreeg dure stereo-apparatuur en wasmachines van een aannemer, in ruil voor opdrachten. Ook betaalde hij snelheidsboetes uit de gevangeniskas. In 2017 werd hij opnieuw veroordeeld, nadat hij een ex-vriendin stalkte en haar buurman had bedreigd met een stiletto. Hij zat vier maanden vast, omdat hij weigerde mee te werken aan een door de rechter opgelegd psychologisch onderzoek.

'Het is niet te geloven dat deze man een VOG heeft gekregen', zegt hoogleraar Jeugdrech Marielle Bruning. 'Onbegrijpelijk dat deze man door de mazen glipte. Hier is iets afschuwelijk misgegaan.' Bruning constateert dat het toezicht op meerdere fronten heeft gefaald. 'Dit is meer dan een malafide individu. Er is een omgeving aanwezig die – gezien het om kwetsbare kinderen gaat – een plicht heeft om hier in te grijpen. De toezichthouders is dit in de eerste plaats aan te rekenen.'

Bruning komt aan het woord over de zaak in: