Stem op Anne Meeussen als New Scientist Wetenschapstalent

De Leidse natuurkundige Anne Meeussen maakt kans om dit keer New Scientist Wetenschapstalent van het jaar te worden. In de wedstrijd neemt ze het op tegen veertien jonge wetenschappers van andere Nederlandse en Belgische universiteiten. De stembussen zijn inmiddels geopend!

Meeussen promoveert eind mei aan de Universiteit Leiden op het onderwerp ‘soft physics’. Ze onderzoekt daarbij hoe het gedrag van materialen wordt veroorzaakt door de interne architectuur (‘topologie’) van het materiaal. Daarvoor bouwt ze soms expres een foutje in, een zogeheten topologische imperfectie, om te kijken welke invloed dat heeft. Op den duur kan dat mooie toepassingen opleveren, van betere schoenzolen tot protheses en zachte robots.

‘Topologie helpt ons ontdekken hoe verschillende delen van een voorwerp met elkaar zijn verbonden,’ schrijft Meeussen op haar persoonlijke website. ‘En die interne architectuur bepaalt tegelijkertijd hoe de materialen werken: waarom de Eiffeltoren niet instort, waarom botten niet spontaan breken en waarom een tafel de perfecte plek is om je kopje koffie neer te zetten.’

Anne Meeussen vanuit Amerika over haar nominatie

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Meeussen is inmiddels werkzaam als postdoc aan Harvard University in de Verenigde Staten. Maar ook voor haar promotieonderzoek viel haar talent al op: ze slaagde cum laude voor haar bachelor Natuurkunde en haar master Theoretische Natuurkunde.

Stemmen op Anne Meeussen kan op de website van New Scientist.