Veilig werken extra ondersteund met MFA

De komende maanden worden steeds meer toepassingen van de universiteit extra beveiligd door middel van multi factor authenticatie (MFA). Dit betekent dat je een extra handeling moet gaan uitvoeren om in te loggen op die toepassingen. Doel: het verbeteren van de digitale veiligheid en weerbaarheid van de universiteit.

Als medewerker of student aan de universiteit moet je kunnen vertrouwen op veilig opgeslagen data, zoals onderzoeksgegevens en studentcijfers, en op de beschikbaarheid van onderzoeksinstrumenten en digitale leermiddelen. Dat dat geen vanzelfsprekendheid is, is niemand ontgaan: de recente hacks bij de NWO en diverse onderwijsinstellingen laten zien hoe kwetsbaar organisaties kunnen zijn. Ook binnen Universiteit Leiden heeft cybersecurity de nodige aandacht. Na een jaar veelal online werken is daarnaast duidelijker dan ooit tevoren: ICT-voorzieningen zijn een essentiële voorwaarde voor onderwijs en onderzoek. Iedere verstoring in beschikbaarheid of betrouwbaarheid heeft een directe impact op het werk of de studie. Veilig gebruik van onze toepassingen speelt hierbij een belangrijke rol.

Wil je niet onverwachts voor een ‘dichte deur’ staan, dan kun je nu al je multi factor authenticatie instellen.

Inloggen via meerdere stappen

De komende maanden worden daarom steeds meer toepassingen van de universiteit, zoals binnenkort je virtuele werkplek (de Citrix-omgeving), extra beveiligd door middel van multi factor authenticatie: een inlogprocedure die bestaat uit meerdere stappen. We gebruiken al aanvullende Microsoft-authenticatie voor Office365-diensten. Voor de andere toepassingen, waarbij je via Single Sign On inlogt met je ULCN-account, maken we gebruik van een app of een verificatie via je privémailadres. Met de extra handeling die je moet uitvoeren om in te loggen, draag je bij aan een veilige werkomgeving.

Je kunt nu zelf al MFA instellen

Brightspace was voor docenten in maart al aan de beurt, maar op korte termijn volgen ook andere toepassingen. Je wordt hierover tijdig geïnformeerd. Wil je echter niet onverwachts voor een ‘dichte deur’ staan, dan kun je nu al je multi factor authenticatie instellen. De multi factor authenticatie wordt toegepast op je ULCN-account dat je toegang verschaft tot de universitaire systemen. Je kunt dit de komende weken al activeren en hoeft hiervoor niet te wachten tot de volgende applicatie wordt toegevoegd aan het MFA-landschap. De uitleg hierover vind je op Aanvullende authenticatie via ULCN (MFA) - Universiteit Leiden

Wat kun je verder doen om veilig te werken?

Samenwerken aan cybersecurity en de weerbaarheid van de hele organisatie is noodzakelijk voor het soepel en betrouwbaar functioneren van het onderwijs en onderzoek binnen de universiteit, in Nederland en wereldwijd. Met de toenemende afhankelijkheid van ICT in onderwijs en onderzoek wordt goed beveiligen steeds belangrijker. Dat is niet slechts een technische aangelegenheid: iedere medewerker en iedere student speelt hierin een rol. Om veilig te kunnen blijven werken, onderzoeken en leren, is het van belang je bewust te zijn van de risico’s en hoe je jezelf kunt wapenen. We hebben een aantal tips om veilig digitaal te werken op een rij gezet. Bijvoorbeeld hoe je een veilig wachtwoord kiest en hoe je op een veilige manier bestanden kunt uitwisselen. Deze informatie wordt de komende periode verder uitgebreid. We raden je ook aan om de e-learning modules over Security en Privacy te volgen. Bijna 500 collega’s zijn je al voorgegaan!