Ghislaine Voogd bij BNR Nieuwsradio over onderwijsvernieuwing

Hoe zorg je ervoor dat digitaal hoger onderwijs waardevoller wordt voor studenten? 'Investeer in de docenten en de middelen die er al liggen,' aldus Ghislaine Voogd, zij werkt voor de Universiteit Leiden en TU Delft aan onderwijsvernieuwing. Voogd was op 5 mei 2021 te gast bij het BNR Nieuwsradioprogramma Knappe Koppen.

Onderwijs ten tijde van Corona

Digitaal onderwijs vormt de kern van de werkzaamheden van Ghislaine Voogd als onderwijsvernieuwer bij de Universiteit Leiden en TU Delft voor de joint degree opleidingen Life Science and Technology (LST) en Molecular Science and Technology (MST) en de masteropleidingen van het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek (LIC). 'In de afgelopen maanden heb ik onder docenten geïnventariseerd wat er binnen hun vakken is veranderd door corona en welke van deze veranderingen behouden wensen te worden,' zegt Voogd. 'Ook heb ik met veel studenten gesproken over hun ervaringen met de afgelopen periode. Kortom: ik heb veel kennis vanuit zowel docent- als studentperspectief opgedaan.'

In het interview met Knappe Koppen, kon Voogd over haar onderzoek vertellen. Ze lichtte een tipje van de sluier op over de uitkomsten en enkele best practices.

Maatwerk

'De essentie van waardevol onderwijs ligt naar mijn mening bij de docenten die het onderwijs verzorgen. Daarom luidt mijn advies voor onderwijsinstellingen: investeer in de docenten en de middelen die er al liggen,' zegt Voogd. Ze benadrukt dat het per docent en per vak verschilt wat er nodig is om onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven.

De gehele aflevering is hier te luisteren: https://lnkd.in/exEHKyW