Nieuwe website ontsluit informatie over onderzoeksondersteuning

Op de Research Support Portal kunnen onderzoekers en ondersteuners snel informatie vinden over onderzoeksondersteuning binnen de Universiteit Leiden.

De Research Support Portal is een nieuwe, Engelstalige website die informatie op bestaande websites ontsluit. De portal dient als een wegwijzer voor onderzoekers bij het voorbereiden, uitvoeren en afsluiten van (extern gefinancierde) onderzoeksprojecten. Ook ondersteuners die bijvoorbeeld een vraag krijgen buiten hun eigen expertisegebied kunnen hier terecht.

De onderzoeker staat op deze portal centraal. Of je nu aan de start van je onderzoek staat, of juist helemaal aan het eind: voor iedere fase is er waardevolle informatie te vinden. Denk bijvoorbeeld aan tips om financiering te vinden, ethische afwegingen bij je onderzoek, datamanagement en valorisatie. De ondersteuningsinformatie is via één overzicht toegankelijk, ongeacht waar deze zich binnen de universiteit bevindt. Je kunt deze informatie filteren op onder meer faculteit, ondersteuningsdomein of de fase in het onderzoeksproces.

Handig in iedere fase

‘Het is heel fijn dat alle onderzoeks-gerelateerde informatie in dit portal op één plek staat,’ zegt Antoinette van Laarhoven, universitair docent Gezondheids- en Medische Psychologie. ‘Zelf schrijf ik momenteel een subsidieaanvraag, en je kunt in de portal gemakkelijk informatie vinden die daarbij helpt. Maar ook in andere fases van het onderzoek is het handig, bijvoorbeeld als je de resultaten van je onderzoek naar de praktijk wil brengen. Dus tegen collega-onderzoekers zou ik willen zeggen: kijk er eens op, want ik weet zeker dat je er wat aan hebt.’

Samen verder bouwen

De afgelopen maanden is er veel informatie voor de portal verzameld, dankzij de inspanningen van een groot aantal collega's bij faculteiten, instituten en expertisecentra. Daarmee is nu een eerste versie van de portal gelanceerd. In de loop van 2021 worden de opzet en techniek verder doorontwikkeld, en zal de inhoud verder worden aangevuld. Zo bouwen we samen verder aan een gebruikersvriendelijke portal. Suggesties, aanvullingen en correcties zijn welkom via researchsupportportal@leidenuniv.nl.

Schermafbeelding van de research support portal.

Meer informatie over de research support portal en het overkoepelende programma Leiden Research Support is te vinden op de projectwebsite.