Bart Custers in De Volkskrant over gemeenten die doorgaan met burgers bespieden

Meerdere gemeenten die nepaccounts gebruiken om online informatie in te winnen over hun burgers, geven aan niet te willen stoppen met die omstreden praktijk. De samenleving moet niet willen dat gemeenten ongecontroleerd meekijken, zegt Bart Custers, hoogleraar Law and Data Science en directeur van eLaw, het Centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden, in De Volkskrant op 3 juni 2021.

Bart Custers

Nederlandse gemeenten kijken op grote schaal mee met burgers op sociale media, zo berichtte de Volkskrant eerder, op 18 mei 2021. Dat leidde tot Kamervragen en minister Ollongren van Binnenlandse Zaken eiste opheldering. Nu blijkt dat een aantal gemeenten gewoon doorgaat met de omstreden praktijk.

Gemeenten houden Facebookgroepen, Twitterprofielen en andere sociale media in de gaten om zicht te krijgen op mogelijke ongeregeldheden als rellen en demonstraties. Daarbij gaan ambtenaren met een nepprofiel privégroepen in. Dat is een ernstige inbreuk op rechten van burgers, zegt Bart Custers in De Volkskrant op 3 juni 2021. De praktijk is niet transparant en niet aan hetzelfde toezicht onderworpen dat geldt wanneer de politie zulke bevoegdheden inzet. Zowel de opleiding als de waarborgen liggen heel anders dan bij de politie. Het is onwenselijk dat gemeenteambtenaren opeens hetzelfde mogen.