Boekenweek 2021: deze boeken brachten onze wetenschappers de afgelopen tijd uit

Deze week (29 mei t/m 6 juni) vieren we in Nederland de 86e editie van de Boekenweek, Een uitgelezen moment om een aantal recente boeken van onze wetenschappers extra in het zonnetje te zetten.

Humanity's End As A New Beginning: World Disasters in Myths - Mineke Schippers

Uitgegeven op 6 mei 2021

Lang voordat onderzoekers begonnen met nadenken en zich zorgen maken over 'het Einde', gaven verhalenvertellers hun eigen antwoorden in de vorm van mythen. Hoe lang mogen mensen de aarde waarop zij leven en hun medemens mishandelen, voordat de goden in gaan grijpen? Wat gaat er dan met ons gebeuren? Zal de hemel in vuur en vlam worden gezet? Zal er een pandemie uitbreken? Of zullen we allemaal verdrinken? In het boek 'Humanity’s End As A New Beginning' reflecteert emeritus hoogleraar Mineke Schipper op een aantal mythen over 'het Einde'.

Meer informatie

Slotakkoord: Het einde van politieke levens - Diederick Slijkerman, Henk te Velde (red.)

Uitgegeven op 12 februari 2021

Afscheid nemen na een mooie carrière is moeilijk, zeker als het om het politieke bedrijf gaat. In Slotakkoord komen bijzondere manieren van afscheid nemen door politieke kopstukken aan bod. Stuk voor stuk geschreven door de grootste autoriteiten op dat gebied. En allemaal letten ze op de menselijke kant van de politiek. Hoe werden politieke overtuigingen bijvoorbeeld gemengd met persoonlijke emoties? Een greep uit de besproken politici: Gijs van Hall, Willem Treub, Hilda Verwey-Jonker, Hans Janmaat en Ruud Lubbers.

Bijbel en Babel - Herman de Liagre Böhl

Uitgegeven op 25 april 2021

Hij stichtte het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO), schreef talloze lezingen en publicaties op zijn naam en vertaalde het Gilgamesj-epos. Frans de Liagre Böhl is de 'founding father' van de assyriologie in Nederland. De vergelijking tussen het oude Israël en Mesopotamië (‘Bijbel en Babel’) vormde een rode draad in zijn werk. De biografie, geschreven door zijn zoon Herman, vertelt over de wereld van geleerden waarin hij opgroeide als kind en als student, en over zijn leven als echtgenoot en als huisvader.

Meer informatie

De wereld in het klein: Wat eilanden ons kunnen vertellen over de relatie tussen mens en natuur - Sietze Norder

Uitgegeven op 27 januari 2021

Een kleine geschiedenis van het leven op aarde, verteld aan de hand van eilanden. Wat kunnen wij leren van deze werelden in miniatuur? Aan de hand van zijn eigen ervaringen en wetenschappelijke inzichten uit de eilandbiogeografie maakt Sietze Norder een tijdreis door de fascinerende wereld van eilanden. Als knooppunten in de uitwisseling van mensen, goederen, soorten en ideeën hebben eilanden een cruciale rol gespeeld in de zich ontvouwende wereldgeschiedenis. Eilanden geven een inkijk in de historische wortels van hedendaagse mondiale uitdagingen zoals de biodiversiteitscrisis en klimaatverandering, maar bieden ook perspectieven op een duurzame toekomst.

Meer informatie

The Ethos of Digital Environments: Technology, Literary Theory and Philosophy - Susanna Lindberg, Hanna-Riikka Roine

Uitgegeven 28 april 2021

Hoewel zelfrijdende auto's en autonome wapensystemen veel aandacht hebben gekregen van zowel de media als onderzoekers, zijn de algemene voorwaarden voor ethisch leven in de huidige digitaliserende maatschappij veel minder zichtbaar en evalueerbaar. Deze publicatie probeert geen nieuwe morale regels te maken, maar kijkt naar de ethos achter digitale omgevingen, hoe we ons hierbinnen kunnen orienteren en nodigt ons uit om met een frisse blik te kijken naar naar de dilemmas die hierbij ontstaan.

Meer lezen?

Een volledig overzicht van onze onderzoeksoutput is te vinden via deze link. Daarnaast werden er dit semester ook online boekbesprekingen gehouden door het Centre for the Arts in Society: een overzicht van deze presentaties vind je op ons YouTube-kanaal.