Nadine Akkerman wint LUCAS Publieksprijs 2021

Nadine Akkerman heeft de LUCAS Publieksprijs 2021 gewonnen. Deze prijs is bedoeld voor onderzoekers die een publiek aanspreken dat breder is dan de academische gemeenschap. De prijs bestaat uit 1000 euro, een wisselbeker en eeuwige roem.

Nadine Akkerman

Deze keer boog de jury zich over prestaties die verricht zijn in het kalenderjaar 2020. Behalve Nadine Akkerman waren ook Stijn Bussels, Julian Ross en Peter Verstraten genomineerd: vier formidabele kandidaten! Hoewel Nadine Akkerman nog véél meer doet aan het genereren van impact en het delen van haar onderzoeksresultaten, zoals haar vele advieswerk voor media en musea en haar belangrijke werk als lid van de Jonge Akademie, werd zij met name voorgedragen vanwege drie grote prestaties in het jaar 2020: de video’s die zij over haar letterlocking-onderzoek heeft gemaakt met MIT-collega Jana Dambrogio; de paperback-uitgave en andere activiteiten rondom haar megabestseller Invisible Agents en tot slot: de prachtige aflevering die zij met de VPRO-televisie maakte voor de documentaireserie Grote Vragen. Hoewel geheimzinnigheid en stealth een cruciale rol spelen in haar onderzoek, legde Nadine Akkerman in dit interview glashelder uit hoe belangrijk het is om de essentiële rol van vrouwen in de geschiedenis te tonen, te onderzoeken, en te begrijpen. Niet voor niets zeggen veel jonge onderzoekers (binnen en buiten LUCAS) dat zij geïnspireerd worden door het werk van Nadine Akkerman. Kortom, zij doet ongelofelijk belangrijk werk, en daarvan profiteert een zeer groot en internationaal publiek. LUCAS feliciteert Nadine Akkerman van harte met de LUCAS Publieksprijs 2021!

"De LUCAS Publieksprijs erkent veel meer dan alleen de 'impact' die medewerkers en hun werk hebben bereikt - het maakt veeleer duidelijk hoeveel tijd zij bij LUCAS besteden aan 'impact', waarvan een groot deel plaatsvindt in de avonden en weekenden. Het is geweldig dat deze inspanning wordt erkend door mijn collega's, en ik hoop dat deze erkenning zal worden omgezet in iets blijvends. We zijn het er allemaal over eens dat impact niet alleen window dressing is, maar nu een kerntaak is voor wetenschappers, naast onderwijs, administratie en onderzoek. Het is tijd dat impact zijn plaats inneemt binnen de universiteitsbrede plannen om een ​​nieuw systeem van Erkennen en Waarderen te implementeren."

De LUCAS Publieksprijs

De eerste LUCAS Publieksprijs werd in 2019 uitgereikt aan Hugo Koning. De tweede LUCAS Publieksprijs werd in 2020 uitgereikt aan Thijs Porck. De jury bestaat uit de leden van de LUCAS Impactcommissie: Rick Honings, Astrid van Weyenberg, Olga van Marion, Sara Polak, Andries Hiskes, Casper de Jonge, en sinds dit jaar ook oud-winnaar Thijs Porck. De jury dankt alle collega’s van LUCAS die de moeite hebben genomen om een collega of zichzelf voor te dragen. Ook dit jaar waren we zeer onder de indruk van alle kandidaten en hun prestaties op het gebied van impact, outreach en valorisatie.

Lees ook: Artikel Leidsch Dagblad 16 juni 2021