Pauline Slot in Trouw over hoe haar literair talent ontdekt werd

Het is uitzonderlijk dat een debutant uit de stapel ingezonden manuscripten wordt geplukt. Hoe wordt literair talent dan ontdekt? Slot vertelt over hoe zij werd ontdekt.

Zelf werkte Slot in het diepste geheim aan haar manuscript. ‘Ik was 37 en benieuwd of iemand het wilde uitgeven. Dikke stapels papier stuurde ik naar allerlei uitgeverijen. Ik weet nog hoe twee dagen later –plof!- éen van die zware pakken weer op mijn deurmat viel. Er zat een akelig briefje bij dat er ‘nooit iemand zou zijn die dit werk zou willen lezen’. Daarna ontving Slot alsnog goed bericht, ‘De Arbeiderspers had wél interesse in mijn werk’.

Geen enorme trots

Uiteindelijk zijn er 130.000 exemplaren verkocht van Zuiderkruis en was dat het best verkochte debuut van 1999. ‘Toch voel ik geen enorme trots dat het me gelukt is. Ja, ik kan schrijven, maar dat is het nooit alleen. Dit was ook gewoon het juiste verhaal op het juiste moment’, aldus Slot.

Meer lezen?

Dit kan via de website van Trouw, hier lees je het hele interview met Pauline Slot. Ook Willem Bisseling en Marscha Holman vertellen over hun debuut.

Pauline Slot is auteur van romans en non-fictieboeken. Daarnaast geeft ze les aan de Schrijversvakschool en doceert ze creatief schrijven aan de Universiteit Leiden.