Pieter Slaman bij podcast Het Oog Extra over studieschulden en huizen kopen

Door de invoering van het leenstelsel is het voor veel studenten of net afgestudeerden veel moeilijker geworden om een huis te kopen, vanwege grote studieschulden. Volgens Slaman hadden de politieke partijen deze problemen kunnen voorspellen bij de invoering van het leenstelsel.

De basisbeurs is ooit ingevoerd om ervoor te zorgen dat voldoende mensen gingen studeren. ‘De studiefinanciering was aan de ene kant een inkomensvorm en aan de andere kant een subsidie om een probleem op de markt op te lossen. Dus je zou financiering nodig hebben, om te kunnen studeren. Dat bleek niet te kloppen, jongeren komen sowieso wel studeren. Toen is besloten om geen beurs meer te geven, maar een lening. Uiteindelijk bleek dat ondanks de lening studenten alsnog kwamen studeren,’ vertelt Slaman.

Door dit leenstelsel ontstaat voor veel studenten een nieuw probleem: een enorme studieschuld. ‘Er is een stapeling gekomen van lasten bij deze groep mensen, ze zijn afgestudeerd en zoeken een plek op de arbeids- en woningmarkt terwijl ze die schuld met zich meeslepen. Die optelsom van zaken maakt dat deze groep onnodig hard getroffen wordt, ’ aldus Slaman.

Meer luisteren?

Dit kan via de website van PodNL, hier vind je de volledige aflevering van Het Oog Extra.

Pieter Slaman is onderwijs- en beleidshistoricus van de Universiteit Leiden. In 2018 verscheen ‘In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap’. Eerder publiceerde hij over de geschiedenis van studiefinanciering en studiebeurzen in Nederland.