'12-jarige met begeleiding goed in staat om te beslissen over vaccinatie'

Jongeren van 12 tot en met 17 jaar mogen zelf besluiten of ze een vaccin willen. Kinderen zijn in staat een weloverwogen besluit te maken, zeggen deskundigen.

Mariëlle Bruning

'Kinderen van acht jaar kunnen ook vaak al heel goed aan een kinderrechter vertellen wat ze zelf willen', zegt hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning in NRC. Ze wijst daarbij op een onderzoek waaruit blijkt dat er tussen 9,6 en 11,2 jaar een overgangsgebied bestaat: jongere kinderen zijn over het algemeen nog niet wilsbekwaam, oudere wel.

'Elk kind is uniek', benadrukt Bruning. 'Het kan best zijn dat een kind van vijftien met een verstandelijke beperking nog geen medische beslissingen kan nemen. Maar gemiddeld kunnen twaalfjarigen de gevolgen van beslissingen op deze thema's overzien. Al moeten ze daarin wel begeleid worden door ouders en opvoeders.'