Impact factor voor open acces journal Research & Politics (RAP)

Research & Politics is een peer-reviewed open access wetenschappelijk tijdschrift. De nadruk ligt op onderzoek in het veld van politieke wetenschappen en aanverwante disciplines met behulp van open access publicatie van kwalitatief hoogstaand onderzoek en beleidsanalyse. Het tijdschrift behaalde een hoge score voor de impactfactor, waardoor het tijdschrift de 49ste plek behaald binnen het veld van politieke wetenschap. Een geweldige prestatie. Onze felicitaties aan iedereen die betrokken is bij het tijdschrift!

Bernard Steunenberg: ‘Een grote impactfactor is de beloning voor jaren van hard werken aan dit journal. Open-access publishing is de toekomst, maar het vergt nog veel van een nieuw tijdschrift om een zichtbare positie in het vakgebied te verwerven.‘

R&P is begin 2014 van start gegaan na uitgebreide voorbereidingen in 2013. Het tijdschrift, dat alleen online beschikbaar is, publiceert ongeveer 40 publicaties per jaar. Het beleid is erop gericht snel beslissingen te nemen: de gemiddelde tijd tot een eerste beoordeling van een manuscript bedroeg in 2020 ongeveer 30 dagen en voor een definitieve goedkeuring tot 53 dagen. Het voordeel van open access blijkt uit het aantal downloads van de artikelen: dit aantal is indrukwekkend.

Een belangrijke reden om dit tijdschrift te starten is om een plaats te bieden waar een breed lezerspubliek kan profiteren van onderzoek in politieke wetenschappen op het gebied van bestuurskunde. De artikelen zijn kort en bondig, met de nadruk op wat nieuw is. Bovendien draagt open-access en online publicatie bij aan het beschikbaar stellen van recent onderzoek voor de hele gemeenschap, inclusief overheidsambtenaren en andere professionals uit de praktijk. Ten slotte, door het beleid van snelle publicatie zijn inzichten kort na indiening beschikbaar, op basis van een efficiënte manier van beoordeling door vakgenoten.

Impactfactoren weerspiegelen het jaarlijks gemiddeld aantal citaten van artikelen die in een bepaald tijdschrift zijn gepubliceerd. Deze impactfactoren zijn begin juli gepubliceerd en Research & Politics kwam binnen met een score van maar liefst 3.141 voor zijn eerste impactfactor, waardoor het tijdschrift op plek 49/182 belandde binnen het veld van de politieke wetenschap. Dit is een prachtige prestatie voor een relatief jong tijdschrift! Andere tijdschriften in deze lijst zijn namelijk veelal op basis van abonnementen en bestaan al geruime tijd.

Bernard Steunenberg: ‘Een grote impactfactor is de beloning voor jaren van hard werken aan dit journal. Open-access publishing is de toekomst, maar het vergt nog veel van een nieuw tijdschrift om een zichtbare positie in het vakgebied te verwerven. De redactie, bestaande uit verschillende wetenschappers van verschillende universiteiten, is erin geslaagd om samen met Sage dit tijdschrift te maken tot wat het is. Dat is iets waar ik erg trots op ben.

Met onze huidige positie onder gerenommeerde tijdschriften zou ik wetenschappers uit Leiden en Nederland, maar ook uit Europa, willen uitnodigen om R&P te overwegen voor hun volgende publicatie. Een publicatie die beknopt en to the point is en nieuwe bevindingen presenteert. Wij zullen jouw paper beoordelen en ervoor zorgen dat, wanneer het geaccepteerd wordt, het op korte termijn gepubliceerd wordt zodat het beschikbaar is voor een groot publiek.‘

Editors R&P

Bernard Steunenberg, Kevin Esterling, Jae-Jae Spoon, Hanna Baeck, Christian Grose and Kristian Skrede Gleditisch.

Research & Politics

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of