Jannemieke Ouwerkerk over overdracht zaak Mallorca aan Nederland

De verdachten van de fatale mishandeling op Mallorca worden in Nederland berecht. Mocht het Openbaar Ministerie voldoende reden zien om de verdachten te vervolgen, dan zal een Nederlandse rechtbank zich over de zaak buigen.

Jannemieke Ouwerkerk

De Spaanse justitie heeft niet bekendgemaakt waarom het Spaanse OM ervoor gekozen heeft Nederland in te schakelen. Volgens hoogleraar Europees strafrecht Jannemieke Ouwerkerk kan het verzoek verschillende redenen hebben. Zo kan het zijn dat de nabestaanden van het slachtoffer hebben gevraagd om de zaak in Nederland te laten behandelen.

Het kan ook zo zijn dat Spanje de zaak te complex vindt, omdat er meerdere verdachten bij betrokken zijn. Die verdachten zouden, bij berechting in Spanje, moeten worden uitgeleverd door Nederland. 'Spanje kan het te complex hebben gevonden om per persoon een Europees aanhoudingsbevel op te stellen. In zo'n geval kan het ook worden overgedragen', zegt Ouwerkerk tegen de NOS. Voor een Europees aanhoudingsbevel moet namelijk heel precies worden opgesteld wie van welke feiten wordt verdacht.

Gezien de impact die de zaak ook in Spanje heeft, is Ouwerkerk enigszins verrast dat de Spanjaarden de zaak overdragen. 'Als het slachtoffer uit Spanje kwam, was het vermoedelijk anders geweest.'

Jannemieke Ouwerkerk kwam in de media al eerder aan het woord over deze zaak.