Universiteit Leiden

nl en

Online jezelf ontwikkelen: hoe dan?

We kijken allemaal terug op een bewogen jaar. Een jaar waarin in een razend tempo de omslag naar online werken werd gemaakt, en naar online leren. Want pandemie of niet, veel medewerkers zijn blijven werken aan hun eigen ontwikkeling. Het afgelopen jaar ontwikkelde het team Learning & Development een groot aanbod aan online cursussen en trainingen, waar actief gebruik van is gemaakt. Hoe waren de ervaringen?

Het was een gelukkig toeval, vertelt Jasmijn Mioch van het team Learning & Development bij HRM. ‘De lancering van ons nieuwe e-learning platform New Heroes viel praktisch samen met de eerste lockdown.’ Het platform voor professionele en persoonlijke ontwikkeling biedt medewerkers de mogelijkheid om online en in het eigen ritme modules te volgen. ‘Daarnaast bleek het thuiswerken voor sommige collega’s ook een uitgelezen kans om de blik op zichzelf te richten,’ zegt collega Nadia Teunissen. Vragen als: wat heb ik nodig om mijn werk goed te (blijven) doen? Wat geeft mij energie - en wat ook helemaal niet? ‘Om hen daarbij te ondersteunen, hebben we een divers aanbod van workshops ontwikkeld.’

In je eigen ritme ontwikkelen

Net na de lockdown en de lancering van e-learningplatform New Heroes bleek dat veel medewerkers de ‘verloren uurtjes’ gebruikten om een cursus te volgen voor hun eigen ontwikkeling. Maar ook nu blijven velen nog de weg naar het platform vinden, zo zagen Teunissen en haar collega’s. ‘Wat zo’n online module je oplevert? We horen voornamelijk: Inzicht in eigen handelen, goede gesprekken met collega’s en naar eigen keus stappen zetten in de ontwikkeling.’

Nieuwsgierig? Neem eens een kijkje bij de module ‘Mentale innovatie’ of ‘Focus’!
 

"Het is fijn om aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling te kunnen werken, ook online. Alles is helder uitgelegd en in kleine stappen, dus je kunt ook in New Heroes werken als je een klein gaatje hebt in je agenda. Het levert tot nu toe ieder geval interessante gesprekken op met de collega die ik als begeleider/supporter heb opgegeven.”

Leidinggeven vanuit het thuiskantoor

Voor ons allemaal, en dus ook voor leidinggevenden, kwamen er afgelopen jaar veel nieuwe dingen op ons af. Mioch vertelt: ‘Het is een extra uitdaging om je team goed te kunnen blijven aansturen en ondersteunen als je niet met hen op kantoor zit. En ook even snel sparren met een mede-leidinggevende ging minder makkelijk.’ Daarom zijn er in de zomer en de winter webinarreeksen georganiseerd over leidinggeven op afstand. ‘Deze gaven leidinggevenden de ruimte om (met elkaar) uit te wisselen, te verdiepen en te leren over hoe om te gaan met deze uitdagingen.’ Of dat online lastiger was dan klassikaal? Het bracht juist ook een aantal voordelen, zo bleek uit de reacties van deelnemers. Ze waren blij met het gemak van inloggen vanuit huis, en dat je daardoor vanuit je eigen, vertrouwde omgeving je ervaringen kunt delen.
 

"Online is een heel goed alternatief. Juist best relaxed om vanuit mijn huiskamer te kunnen inloggen. Ik was onder de indruk van de interactie en betrokkenheid. Je moest echt focussen en opletten.”

Online training voor jonge onderzoekers

Ook promovendi moesten afgelopen jaar hun opleidingsprogramma online voortzetten, waar L&D-collega Anita Romijn zich voor inzet. Dit was voor sommigen juist een uitkomst, omdat zij (door corona) vanuit een ander land werkzaam waren. Maar ook voor onderzoekers uit Nederland scheelde het reistijd. Romijn: ‘Ondanks dat de directe menselijke interactie gemist werd, zorgden de trainers voor een fijne omgeving met hoge betrokkenheid. We kregen van deelnemers de reactie dat het daardoor alsnog voelden alsof ze er ‘echt’ bij waren.’ En ook hier waren de deelnemers blij met de extra veiligheid om vanuit de eigen thuisomgeving deel te nemen en je open te stellen. ‘De trainers en organisatoren hebben alles uit de kast gehaald om ook in deze online tijden een waardevolle leerervaring neer te zetten,’ zegt Romijn. ‘Het was dan ook een mooi compliment om op het Young Academy Blog te lezen dat dat niet onopgemerkt is gebleven.’

"Ik vond de online sessie echt heel erg fijn. Het haalt de barrière weg voor mensen die niet graag in een grote groep spreken. Het nadeel is natuurlijk dat je het menselijk contact mist. Maar omdat de training veel betrokkenheid vroeg, had ik het gevoel dat ik er toch met iedereen bij was."

 

Voordeel bij online sollicitaties

Vanuit het L&D-team worden ook veel persoonlijke coachingstrajecten en loopbaanadviezen gegeven. Loopbaancoach Yvonne Dexel vertelt: ‘In het begin was het even wennen, om online te coachen en elkaar niet in levende lijve spreken. Maar verrassend genoeg verliepen de online coachsessies op een goede, constructieve manier.’ Dat online coaching naast het besparen van reistijd ook andere voordelen heeft, bleek al snel. ‘Een groot deel van de wereld ging online, en dus ook sollicitatiegesprekken of assessments voor nieuwe functies,’ vertelt Dexel. ‘De collega’s die al online coaching hadden gedaan, hadden hierdoor een voorsprong: zij hadden bijvoorbeeld van de coach al feedback gekregen op houding, (non verbale) communicatiesignalen en op praktische zaken als licht, beeld en geluid.’ 

Coaching met de kat over het toetsenbord

Wat Dexel extra mooi vond aan de online coaching, is dat je ook iets meer van de persoonlijke situatie van de coachee ziet: ‘Door een kindje dat het beeld in loopt, een kat die over het toetsenbord wandelt of een muziekinstrument dat in de kamer staat, kwamen er ook andere, soms grappige of juist persoonlijke gespreksonderwerpen voorbij.’ Overigens werden niet alle sessies vervangen door online gesprekken, er werd afgewisseld met telefoon, email en ook wandelcoach-sessies. Dexel concludeert: ‘Het is waardevol online coaching ook in de toekomst te blijven inzetten, maar zeker in combinatie met face-to-face gesprekken!’

De uitspraken bij dit artikel zijn opgetekend uit de evaluaties van deelnemers aan de verschillende online cursussen en coachingstrajecten.

Foto boven: Christine Hume/Unsplash

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.