Puzzelen met taal tijdens de Taalkundeolympiade
Een zin vertalen naar een taal die je niet spreekt? De acht Nederlandse deelnemers aan de Internationale Taalkundeolympiade deden het. De middelbare scholieren behaalden twee medailles en een eervolle vermelding
Tijdens de Taalkundeolympiade maken middelbare scholieren opgaven over de meest uiteenlopende oude en moderne talen en schriftsoorten. Door te kijken naar bijvoorbeeld de grammatica en zinsopbouw van een zin kunnen ze al puzzelend een antwoord vinden, zonder dat zij de taal spreken.
De beste acht leerlingen van de nationale voorronde mochten vorige week meedoen aan de 18e Internationale Taalkundeolympiade. Zowel in de individuele competitie als voor de landencompetitie, waarbij ze verdeeld waren over Team Friet en Team Patat, streden ze tegen meer dan 200 deelnemers uit 32 landen.
Team Friet
‘Ik wilde al meedoen aan de Taalkundeolympiade in de onderbouw, maar dat mocht niet. Toen ik in de bovenbouw kwam heb ik mij gelijk aangemeld’, zegt Walt. ‘Ik vind taalwetenschap erg leuk en dan vooral de klanken van talen, fonologie. Na de zomer begin ik aan de bachelors Griekse en Latijnse taal en cultuur en Taalwetenschap hier in Leiden.’
Voor Maud was het wel de eerste keer dat ze meedeed. ‘Ik had nog nooit iets met taalkunde gedaan, maar bleek er goed in te zijn. In de voorronde behaalde ik de eerste plek. Ik ga in september Sterrenkunde studeren, maar ben ook geïnteresseerd in Taalwetenschap. Vooral zinnen ontleden en de betekenis ontdekken door grammatica vind ik interessant.’
Shihyun deed ook voor de eerste keer mee. ‘Ik zag op de schoolsite een oproep en wilde meedoen. De opdrachten zijn soms lang, maar vooral de opdrachten waarbij je zinnen in verschillende talen met elkaar moet matchen vond ik erg leuk. Het is jammer dat vanwege corona de fysieke olympiade niet doorgaat, anders hadden we nu in Letland gezeten!’
Team Patat
‘Het was lastig, maar het ging wel oké’, stelt Pepijn. ‘Taalkunde is meer dan alleen het begrijpen van een taal: het is het hoe en waarom van een taal, een soort verdieping. Dat vind ik juist interessant. Ik wil graag iets met klassieke talen doen en hoop dat ik in Oxford word toegelaten, daar kun je je ook specialiseren in Oude Taalkunde.’
‘Het was inderdaad lastig, maar ook erg leuk’, bevestigt Fleur. ‘Ik kreeg een mail van de universiteit of ik mee wilde en nu staan we hier. Als je een ingang hebt tot een taal, dat je weet dat een bepaald woord iets betekent, dan weet je precies wat je moet doen en kun je de taal ontdekken.’
Roman is wat de leerlingen noemen een beast, een veteraan, en deed voor de derde keer mee. ‘Ik kom uit Rusland en ben geïnteresseerd geraakt in taalkunde toen ik Nederlands ging leren. Als ik een taal wil leren, ga ik die leren, maar vooral het logische idee achter talen vind ik leuk.’ Vanwege die voorkeur voor logica gaat hij Natuurkunde en Wiskunde studeren aan de Universiteit Leiden.
Zijn teamlid Wouter snapt dat wel: ‘Taalkunde is een soort puzzelen met een taal, het is alsof je op een wiskundige manier naar een taal kijkt. Dat past goed bij mij. Ik hoorde erover op school en dacht “huh, wat is dat?”, maar ik vond het erg leuk om te doen. Na de zomer ga ik Life Science and Technology studeren, maar misschien doe ik er later nog wel een opleiding Taalwetenschap bij!’
Taalkundeolympiade en corona
Vanwege de coronacrisis waren de voorrondes van de olympiade dit jaar online. Volgens de deelnemers maakt dat het lastiger om met elkaar te oefenen. Ze zagen elkaar dan ook voor het eerst in het echt in het Leiden tijdens de internationale ronde en, grapt Pepijn, ‘iedereen is in het echt veel knapper!’
Normaal gaan de deelnemers en de begeleiders een week naar het buitenland voor het toernooi. Dit jaar zou Ventspils, Letland het organiseren. ‘Het was natuurlijk veel leuker geweest om met elkaar naar Letland te gaan, dan leer je elkaar echt kennen’, zegt Wouter. Hij lacht en voegt toe: ‘Dan hadden we de stad onveilig gemaakt.’
Goud, zilver en een eervolle vermelding
De Nederlandse leerlingen deden het uitzonderlijk goed tijdens de 18e Internationale Taalkunderolympiade. Maud kreeg een eervolle vermelding en Walt won een zilveren medaille. Het meest bijzonder was Roman, hij behaalde veruit de meeste punten van alle meer dan 200 deelnemers en ontving een gouden medaille.