Gerrit Dijkstra in het NRC over een nieuwe bestuurscultuur in de Nederlandse politiek

Gerrit Dijkstra, universitair docent aan de FGGA, verscheen onlangs in het NRC met een opiniestuk over de stand van zaken omtrent de huidige kabinetsformatie.

Op 16 augustus hebben Mark Rutte van de VVD en Sigrid Kaag van D66 ‘een aanzet voor een opzet van een mogelijk regeerakkoord’ aangeleverd. Hierin schijnt te staan dat er een nieuwe bestuurscultuur moet komen. Het schijnt, want het stuk wordt niet openbaar gemaakt en er wordt niet veel informatie verstrekt aan burgers en ook niet aan de leden van het parlement. Dit is volgens Dijkstra helemaal in lijn met de kabinetsformatie, waarvan de stand van zaken ook erg onduidelijk is. We moeten tevreden zijn met een paar korte interviews voor de deur van de tweede Kamer en kringen om te betrokkenen bij de informatie. Dijkstra: "En natuurlijk is geduld een schone zaak en moet je een broedende kip niet storen, om maar enkele clichés te gebruiken, maar ja! In het kader van de openbaarheid had het de betrokkenen gesierd om „de aanzet voor een opzet voor een mogelijk regeerakkoord” openbaar te maken."

Bestuurscultuur in de praktijk

Onlangs zijn er drie staatssecretarissen benoemt die lid bleven van de Tweede Kamer. Hoogleraren Willem Voermans en Bert van den Braak hebben aangetoond dat dit in strijd is met de tekst en bedoeling van de Nederlandse Grondwet. Daarnaast is de Tweede Kamer vorige week teruggekomen om te discussiëren over de positie van tolken en andere lokale medewerkers van Nederland in Afghanistan. Dijkstra constateert dat de Nederlandse politiek hiermee redelijk laat is en daarnaast minder daadkrachtig dan andere landen. Volgens Dijkstra zijn de contouren van een nieuwe bestuursstijl tot op heden dan ook lastig te ontwaren. Dijkstra: "Een nieuwe bestuurscultuur staat en valt niet enkel met wat formeel op papier komt te staan in een nieuw regeerakkoord, maar vooral in de praktijk van het openbaar bestuur. Of komt die nieuwe bestuurscultuur er pas na het sluiten van een eventueel nieuw regeerakkoord en moeten wij dus gewoon nog even geduld hebben als inwoners van Nederland?"

Lees het hele opiniestuk van Dijkstra hier

Gerrit Dijkstra is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Faculty of Governance and Global Affairs. Hij deed o.a. uitgebreid onderzoek naar het uitbesteden van overheidstaken aan de private sector.