Niels van de Ven - CFI

Even bellen over: docentenondersteuning bij hybride onderwijs

Het komende collegejaar wordt er hopelijk weer zoveel mogelijk onderwijs on campus gegeven. Toch is hybride onderwijs een blijvertje. We spreken Niels van de Ven, onderwijsmanager bij het Centre for Innovation en oud-docent bij de Rechtenfaculteit. Een van zijn hoofdtaken: docenten zoveel mogelijk ondersteunen voor en tijdens hun onderwijsactiviteiten.

Welke uitdagingen bracht dit project met zich mee?

‘De grootste uitdaging was het feit dat het kabinet pas op 13 augustus een uitspraak heeft gedaan over de corona-aanpak in het hoger onderwijs. Dit zorgde ervoor dat we ons moesten voorbereiden op meerdere scenario’s, wat veel extra tijd en moeite kostte van alle betrokkenen.’  Omdat iedereen zich flexibel en pro-actief heeft opgesteld, konden we ons toch zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op de situatie zoals die nu is’.

Welke ondersteuning is er voor de docenten beschikbaar?

CFI heeft er samen met het ICLON, ISSC, UFB en Functioneel Beheer bij SOZ, zoveel mogelijk aan gedaan om de docenten van de juiste informatie te voorzien en ze voor te bereiden op het nieuwe collegejaar. Centraal staat de Teaching Supportwebsite. Daar vind je onder andere een helder overzicht van alle onderwijstools die beschikbaar zijn en ook een overzicht met een aantal activiteiten die je kunt inzetten om meer interactiviteit en samenwerking in je colleges te krijgen.

De ondersteunende diensten hebben hard gewerkt om de juiste apparatuur te regelen voor hybride onderwijs met de daarbij behorende handleidingen en gebruikerstips. Een voorbeeld daarvan is het ‘Koffertje’, de videotoolkit voor hybride onderwijs die je gebruikt in de collegezaal.

Er zijn aan- en afmeldtools in Brightspace zodat je eenvoudig kunt zien hoeveel studenten er in de zaal aanwezig zijn en hoeveel studenten het college online zullen volgen. En er zijn verschillende trainingen verzorgd, om docenten zo goed mogelijk voor te bereiden op hybride onderwijs.

Het is ook mogelijk om een student-assistent in te schakelen die je tijdens hoor- en werkcolleges ondersteunt als moderator en die kleine technische problemen voor je oplost. Tenslotte kun je, ook tijdens college, de ISSC-helpdesk bellen voor ondersteuning.

Heb je nog tips voor de docenten?

'Mijn belangrijkste tip is dat je vooral helder met de studenten moet communiceren over wat ze kunnen verwachten. Durf gewoon eerlijk te zijn en aan te geven dat de hybride onderwijsvorm voor jou ook nieuw is. Studenten hebben hier alle begrip voor en denken graag mee, waar nodig.'

'Daarnaast raad ik de docenten aan om -met name tijdens de eerste colleges- wat meer tijd te steken in de voorbereiding. Benut de Teaching Supportwebsite; hier vind je een schat aan informatie. Kom wat eerder naar je collegezaal om de apparatuur te installeren en te testen. En, maak gebruik van de genoemde ondersteuning vanuit de centrale afdelingen, maar ook vanuit jouw faculteit; zij kunnen helpen de start van je onderwijs nog soepeler te laten verlopen.'

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen over’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen over’.