Marit Ruitenberg ontvangt internationale erkenning voor onderzoek naar depressie

Met twee beurzen in een klap zet Marit Ruitenberg haar wetenschappelijke carrière luister bij. Beide internationale beurzen steunen een onderzoeksproject naar de neuromotorische handtekening van depressie.

"... helpen om eenvoudige, kosteneffectieve methoden te ontwikkelen om vroegtijdig patiënten die therapieresistent zijn te detecteren."

Het onderzoeksproject wordt uitgevoerd in samenwerking met Vincent Koppelmans van de University of Utah (USA). Het doel van het project is het diagnostische proces voor depressie te verbeteren door sensomotorische subtypen te identificeren, zowel op gedrags- als breinniveau. Daarvoor ontvangt de Leidse neuropsycholoog de Young Investigator Grant van de Brain & Behavior Research Foundation en een Collaborative Research Grant van de International Brain Research Organisation.

Identificatie van subtypen

Marit Ruitenberg: 'We zullen nagaan of gedrags- en breinmaten van somato-sensorisch en motorisch functioneren verschillen tussen mensen met en zonder depressie. We gaan ook onderzoeken in hoeverre deze maten in patiënten samenhangen met behandeling van symptomen. De identificatie van subtypen kan uiteindelijk bovendien helpen om eenvoudige, kosteneffectieve methoden te ontwikkelen om vroegtijdig patiënten die therapieresistent zijn te detecteren.'