Arnaldo Rabolini en Katharina Krüsselmann voor Omroep West over de handgranaatmonitor

Onderzoekers van ISGA zijn begonnen met het bijhouden van een database waarin alle incidenten met explosieven worden bijgehouden: de handgranaatmonitor. Promovendi Arnaldo Rabolini en Katharina Krüsselmann vertelden erover bij Omroep West.

De onderzoekers hebben een ranglijst samengesteld met gemeenten waar de afgelopen jaren de meeste incidenten met handgranaten zijn geweest. Zij hebben alle incidenten in Nederland sinds 2008 bekeken. Den Haag, Delft en Noordwijk staan in de top tien van gemeentes met meeste incidenten. Volgens Rabolini is het niet vreemd dat Den Haag de top tien haalt: ‘In de vier grote steden is een concentratie van criminaliteit, dus daar kun je dit verwachten’. Het is lastiger om te verklaren waarom Noordwijk zo hoog staat. Rabolini zegt hierover: ‘Het is natuurlijk een badplaats met veel horeca en nachtclubs, maar waar het dan vandaan komt?'

Makkelijken dreigmethode

In zeventig procent van de incidenten worden de granaten niet tot ontploffing gebracht. Krüsselmann heeft hier wel een verklaring voor: ‘'Het explosief op zich en de boodschap die ervan uitgaat is al dreigend genoeg. Je hoeft hem niet te laten ontploffen om je doel te bereiken.' De granaat is goedkoop, simpel uit te voeren met maximaal effect en met een lage pakkans. Het is volgens Krüsselmann dan ook een makkelijke dreigmethode.

Lees het hele artikel hier

Katharina Krüsselmann is promovendus en docent aan het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) van de Universiteit Leiden. Haar huidige onderzoek voor haar PhD en voor Project TARGET richt zich op de prevalentie en impact van wapengeweld in Europa. Andere onderzoeksinteresses zijn andere vormen van interpersoonlijk geweld, identiteitspolitiek en onderzoeksmethoden.