CLAIRE wint prestigieuze Artificial Intelligence-prijs

AI-netwerken CLAIRE en ELLIS hebben gezamenlijk de prestigieuze Duitse Artificial Intelligence-prijs gewonnen. Dagblad WELT reikte de prijs ter waarde van 100.000 euro vorige week uit in Berlijn. De AI-prijs is een innovatieprijs voor baanbrekende prestaties op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van AI.

‘Het verheugt ons dat onze visie en ons werk voor Europese uitmuntendheid in AI zo prominent worden erkend. Ook is het mooi dat wij deze belangrijke prijs kunnen delen met onze collega's van ELLIS, van wie velen ook verbonden zijn aan CLAIRE’ zegt professor Holger Hoos van het Leiden Institute of Advanced Computer Science en voorzitter van CLAIRE. CLAIRE staat voor Confederation of Laboratories for AI Research in Europe (CLAIRE) en ELLIS is het European Laboratory for Learning and Intelligent Systems, beide zijn belangrijke netwerkorgansiaties op het gebied van kunstmatige intelligentie.

‘Alleen samen kunnen we de concurrentie aan’

WELT kent de prijs aan beide organisaties toe om de samenwerking te bevorderen omdat dat goed is voor het AI-landschap. ‘Samen staan we niet alleen sterker, maar ik geloof ook dat Europa de wereldwijde concurrentie op het gebied van AI alleen kan overleven door een gezamenlijke, goed georkestreerde inspanning van het grote en diverse AI-ecosysteem.’ aldus Holger Hoos.

Lees hier het volledige persbericht van CLAIRE

De Duitse AI-prijs (Deutscher KI-Preis) wordt uitgereikt door WELT, een van de meest gelezen dagbladen van Duitsland. Het is een van de grootste prijzen in zijn soort in Europa. Met deze prijs wil WELT een bijdrage leveren aan de versterking van Duitsland en Europa als technologielocatie.