Een rolstoel in de Oude Sterrewacht

Gisteren begon de Week van de Toegankelijkheid. Hoe zit het eigenlijk met toegankelijkheid op de Universiteit Leiden? We vroegen ervaringsdeskundige en Honours Academy-medewerker Lucia Langerak naar haar ervaringen: 'Er worden enorme stappen gezet.'

De Week van de Toegankelijkheid is een initiatief van Ieder(in). Ieder(in) streeft naar een inclusieve samenleving, waarin mensen met een beperking volwaardig mee kunnen doen. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid worden op verschillende plekken in het land activiteiten georganiseerd om aandacht te vragen voor de toegankelijkheid van openbare plekken en gebouwen.

Studeren met een beperking

Werk maken van een inclusieve samenleving wil ook Lucia Langerak. Na haar studie Egyptologie aan de Universiteit Leiden werd ze medeoprichter en coördinator van het Access & Support Platform (ASP). Daar kunnen studenten met een beperking – zo’n 8% van de totale studentenpopulatie – terecht voor ondersteuning bij hun studie. Langerak viel zelf ook in deze categorie: in 2011 – haar eindexamenjaar – werd multiple sclerose bij haar geconstateerd. Door toedoen van deze ziekte heeft ze steeds minder energie en zit ze in een rolstoel.

Meer weten over studeren met een beperking? Bezoek de studentenwebsite.

Rijksmonument

In april 2021 droeg ze haar werkzaamheden bij ASP over en ging ze aan de slag als webredacteur bij de Honours Academy. ‘Ik had niet voorzien dat ik als Egyptoloog redactiewerk zou gaan doen – hoewel ik altijd al een nitpicker geweest ben’, grapt Langerak.

Bij de Honours Academy werkt ze officieel in de Oude Sterrewacht – al is ze daar, vanwege corona en het verhoogde risico dat ze loopt, nog niet veel geweest. ‘Qua uitstraling en sfeer is het een fantastisch gebouw’, merkt Langerak op.

Maar voor haar kent het rijksmonument uit 1861 ook een mindere kant. ‘Er liggen op verschillende plekken hoge stenen drempels; daar kun je met een rolstoel niet overheen. Ook is de drempel naar het rolstoeltoilet te stijl.’

Toegankelijkheid draait echter om méér dan drempels. ‘Wanneer ik wel in een gebouw kan zijn, maar het niet kan gebruiken zoals het bedoeld is, dan is het voor mij niet écht toegankelijk.’

Idealiter zouden gebouwen aan haar situatie zijn aangepast, waar ze ook naartoe gaat. ‘Als persoon met een beperking zet – sorry, rol – ik me er makkelijker overheen dat ik continu om hulp moet vragen, maar leuk is anders. Geregeld voelt het alsof ik mensen tot last ben.’

Keurmeester op bezoek

De Universiteit Leiden is bezig de toegankelijkheid van haar gebouwen te verbeteren. Dit jaar worden enkele panden getoetst door de maatschappelijke organisatie Ongehinderd, waaronder het Pieter de la Court Gebouw, het Kamerlingh Onnes Gebouw en de Universiteitsbibliotheek. Op basis hiervan maakt Ongehinderd informatie beschikbaar op zijn website en app (Android en iOS).

Twee weken geleden brachten de keurmeesters een bezoekje aan de Oude Sterrewacht. ‘Het is heel goed dat dat gebeurt’, vindt Langerak. ‘Er worden enorme stappen voorwaarts gezet.’

Een hoog streven

Waar al die stappen naartoe leiden? Langerak is realistisch: ‘Ik vraag me af of er echt een eindpunt is. Zijn we ooit helemaal klaar met toegankelijkheid?’ Ze zal zich in ieder geval in blijven zetten voor een volledig toegankelijke samenleving. ‘Het is een hoog streven, dus laten we daar vooral samen naartoe werken.’ Een passende oproep om de Week van de Toegankelijkheid mee te beginnen.

Tekst: Michiel Knoester
Fotografie: Buro JP

Heb je vragen of opmerkingen met betrekking tot het toegankelijker maken van de Universiteit Leiden? Mail het Expertisebureau D&I via diversiteit@leidenuniv.nl.