Nieuw licht op vergeten geschiedenis van vrouwen in podcast ‘Open Geesten’

Van een Limburgse kostschool voor hoogadellijke meisjes tot de gedwongen afstand van onwettige kinderen: de nieuwe podcast ‘Open Geesten’ van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden gaat in op de vaak vergeten positie van vrouwen in de geschiedenis. In de driedelige reeks vertellen historici Joost Welten, Evelien Walhout en Nadia Bouras over hun onderzoek en de manier waarop zij de geschiedenis een plek geven in de hedendaagse maatschappij. Wat kan het verleden ons vertellen over het heden?

Aflevering 1: De vergeten prinsessen van Thorn

Het stift van Thorn was in de achttiende eeuw the place to be voor de dochters van de Europese adel. Met lessen in Frans, zang en dans werden ze daar klaargestoomd voor een huwelijk met een man van stand, maar één enkele misstap kon fataal zijn voor hun positie. Historicus Joost Welten geeft een inkijkje in deze geschiedenis. Hoe gingen de vrouwen om met de speelruimte die hun werd toebedeeld? Schikten zij zich in een dienstbare rol of zagen ze kans om hun idealen en ambities te verwezenlijken?

De vergeten prinsessen van Thorn’ is nu te beluisteren via Spotify, Apple Music en de facultaire website.

Aflevering 2: Gedwongen afstand

Decennialang werden ongetrouwde vrouwen in Nederland gedwongen hun kind af te staan ter adoptie. Voor een groot overheidsonderzoek dook historicus Evelien Walhout in hun verhalen. Wat deed het met deze vrouwen om hun kind te moeten afstaan? Hoe hebben zij hun leven weer opgepakt? En welke taak ligt er voor de overheid om, zoveel jaar later, nog iets goed te maken?

Gedwongen afstand’ is vanaf 12 november te beluisteren.

Aflevering 3: Een klas apart

Als kind ging historicus Nadia Bouras in Amsterdam-Zuid naar de Bouschraschool. Een bijzondere school met alleen maar kinderen van Marokkaanse gastarbeiders. De leerlingen kregen er naast het Nederlandse onderwijs elke dag een uur Arabisch ter voorbereiding op hun terugkeer naar Marokko. Maar de gezinnen bleven, de kinderen werden Amsterdammers, en de Bouchraschool hield op te bestaan. Bouras besloot uit te zoeken hoe het haar klasgenoten verging. Welke invloed heeft de school gehad op de ontwikkeling van de leerlingen? En hoe heeft deze haarzelf gevormd?

Een klas apart’ is vanaf 13 december te beluisteren

‘Open Geesten’ is een podcast van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden. Voor meer spraakmakende verhalen over geesteswetenschappelijk onderzoek en de impact hiervan op de samenleving, kijk op https://www.universiteitleiden.nl/we-are-humanities.

Foto: Joost Welten in gesprek met podcastmakers Leidse Schatten.