Online tentoonstelling: De wereld van Jan Wolkers

Op dinsdag 26 oktober is de online tentoonstelling ‘De wereld van Jan Wolkers’ gelanceerd, tijdens de boekensalon met Karina Wolkers, Arnon Grunberg en Wolkersbiograaf Onno Blom. Als gastcurator heeft Blom, samen met conservatoren van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL), een tentoonstelling samengesteld die een inkijk geeft in het bijzondere leven van de beeldhouwer-schilder-schrijver Jan Wolkers.

Wolkers' eerste typemachine

Tentoonstelling

De tentoonstelling is gebaseerd op het rijke archief van Jan Wolkers, dat berust bij de UBL, en gaat in op de belangrijkste thema’s in Wolkers’ leven: familie, beeldende kunst, schrijven, activisme, natuur, seks en dood. Uitgelicht aan de hand van manuscripten, typoscripten, tekeningen, foto’s en objecten. Ook het archief zelf wordt in de tentoonstelling specifiek toegelicht. Elk thema is door Onno Blom voorzien van een inleidende tekst, die de lezer meeneemt langs de stukken. Ook zijn er audiofragmenten van Wolkers te horen, toegelicht door Blom.

Archief

In 2019 werd het omvangrijke literaire en persoonlijk archief van Jan Wolkers overgebracht van zijn huis op Texel naar de UBL. Het archief stond door het hele huis verspreid: in de tuinkamer, de studio, het atelier en in de slaapkamers van huize Pomona. Al het materiaal werd bij elkaar gebracht, rudimentair beschreven en in omslagen en dozen geplaatst. In Leiden is het archief in zijn geheel nog eens doorgenomen en herordend. Op dit moment wordt een definitieve inventaris opgesteld. Met het archief is ook een groot aantal tekeningen van Jan Wolkers naar Leiden gekomen. De meer dan 200 schetsen, studies, zelfstandige tekeningen en aquarellen, zijn opgeborgen in daarvoor bestemde laden in de geklimatiseerde kluis van de UBL. De collectie Wolkers komt beschikbaar voor onderzoek, onderwijs en het belangstellende publiek via onze online catalogus.

Gastcurator

Onno Blom (1969) is schrijver, biograaf en literair criticus voor de Volkskrant en Nieuwsweekend op NPO Radio1. Hij studeerde in 1994 cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam in Culturele Studies en Nederlandse taal- en letterkunde. In 2017 promoveerde hij aan de Universiteit van Leiden op Het litteken van de dood, de biografie van de beeldhouwer-schilder-schrijver Jan Wolkers, die werd bekroond met de prestigieuze Nederlandse Biografieprijs. In 2019 presenteerde hij de vierdelige televisiedocumentaire ‘Het raadsel Rembrandt’ en publiceerde De jonge Rembrandt. Een biografie, die onlangs in vertaling in Engeland en Amerika verscheen. In 2020 schreef hij De wondergrijsaard. Portret van Harry Mulisch.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of