Start bouw Van Eyckhof en Van Wijkplaats verlaat

De gebouwen aan de Van Eyckhof en Van Wijkplaats (Cluster Zuid) zijn na de verhuizing van het LUCL en de sloopwerkzaamheden al enige tijd gereed voor de grondige verbouwing. Helaas gooit de onverwachte aanwezigheid van beschermde vleermuizen roet in het eten. Na onderzoek en raadpleging weten we hoe we hiermee om moeten gaan.

Er is een ontheffing aangevraagd om de vleermuisverblijven af te sluiten. Die verwachten we in november te verkrijgen, helaas is dat te laat om te voorkomen dat de vleermuizen hun intrek nemen in de winterverblijven. Pas als de vleermuizen na hun winterslaap de verblijven verlaten kunnen we verder met de verbouwing. Het wachten is dus op het voorjaar (en de ontheffing). De verbouwing van Cluster Zuid maakt deel uit van de ontwikkeling van de Humanities Campus. De verwachting is dat de oplevering van Cluster Zuid met een half jaar wordt vertraagd.

De aannemer Constructif zou in de zomer al starten met de renovatie van de panden toen er vleermuisverblijven in de spouwmuren werden aangetroffen. Aangezien de vleermuis een beschermde diersoort is, mogen de werkzaamheden niet voorgezet worden. Om verder te kunnen met de verbouwing is er een ontheffingsvergunning aangevraagd en worden er alternatieve verblijven geplaatst.

Vleermuizen en hun verblijf

Vanaf begin november gaan vleermuizen in winterslaap. De vleermuizen in Cluster Zuid hebben nu al hun plek voor de winterslaap gevonden in de gebouwen. Vanaf februari/maart gaan vleermuizen op zoek naar een zomerverblijf. Als we een ontheffing hebben mogen we de winterverblijven vanaf 1 april afsluiten. Om de vleermuizen vanaf februari/maart alternatieve verblijven te bieden worden de komende weken vleermuiskasten geplaatst op het dak en de gevel van de Universiteitsbibliotheek, aan de gevel van het Lipsius en op palen aan de overzijde van de Singel. Het doel is dat de vleermuizen deze na de winterslaap gaan gebruiken, zodat de huidige verblijfplaatsen afgesloten kunnen worden. Als de bouw van Cluster Zuid eind 2023 is afgerond, kunnen de vleermuizen weer terug naar Cluster Zuid en kunnen de alternatieve kasten worden verwijderd.

De planning

De planning voor de renovatie van Cluster Zuid loopt hierdoor uit. Zoals het er nu naar uit ziet wordt de ingebruikname van Cluster Zuid een half jaar opgeschoven naar eind 2023. Zodra de datum van de start van de bouw bekend is, brengen we iedereen hiervan op de hoogte. Cluster Zuid maakt deel uit van de ontwikkeling van de Humanities Campus. De renovatie van Cluster Zuid gaat door volgens plan, maar dus wel later. Heb je hier vragen over, stuur dan een mail naar hc-info@hum.leidenuniv.nl.