Universiteiten nemen landelijke maatregelen tegen bedreiging wetenschappers

Wetenschappers krijgen naar aanleiding van publieke optredens steeds vaker te maken met bedreiging, intimidatie en haatreacties. De Nederlandse universiteiten – verenigd in de VSNU – nemen nu een aantal landelijke maatregelen op dit gebied, van een zerotolerance-beleid tot psychosociale hulp aan slachtoffers.

De Vereniging van Universiteiten (VSNU) heeft onder meer afgesproken dat bij bedreiging, fysiek of seksueel geweld, stalking en inbraak voortaan direct aangifte wordt gedaan. Ook zetten alle universiteiten in op bredere steunmaatregelen, zowel preventief als reactief. Dit gebeurt bijvoorbeeld met trainingen in online weerbaarheid en het aanbieden van psychosociale hulp.

WetenschapVeilig

Daarnaast richten universiteiten een gezamenlijk platform op: WetenschapVeilig. Dit wordt opgezet als onafhankelijke stichting naar het model van PersVeilig om de informatieverzameling, informatievoorziening, maatregelen en interactie met bijvoorbeeld justitie en politie landelijk te verbeteren.

‘We juichen het toe dat onze wetenschappers hun kennis en inzichten ten dienste van de samenleving inzetten,’ zegt VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg. ‘Maar wanneer dat leidt tot intimidatie en bedreiging vatten wij dat op als een regelrechte aanval op de academische vrijheid én de vrijheid van meningsuiting. Met deze maatregelen willen wij onze wetenschappers beschermen en steunen en bedreigingen aan de kaak stellen.’

Bedreigingen en scheldkanonnades

De afgelopen tijd krijgen wetenschappers door publieke optredens vaker en nadrukkelijker te maken met bedreiging en intimidatie. Zo werden wetenschappers thuis opgezocht, ontvangen OMT-leden bij voortduring bedreigingen en ontvangen wetenschappers regelmatig scheldkanonnades op sociale media of per e-mail, als zij zich in gevoelige debatten mengen.

Tot slot komt de VSNU met de handreiking ‘Aanpak bedreiging en intimidatie van wetenschappers’. Die bevat voorbeelden van good practices die universiteiten kunnen invoeren om bedreigde medewerkers te ondersteunen. Alle veertien universiteiten verbinden zich aan de handreiking, die op maandag 11 oktober om 14:00 uur is aangeboden aan minister Van Engelshoven en aan wetenschappers Roland Pierik (UvA), Afshin Ellian (Universiteit Leiden) en Aya Ezawa (Universiteit Leiden).