Even bellen met Annemarie over een online beurs in China

Afgelopen week was Annemarie Montulet met enkele van onze collega’s digitaal aanwezig op een beurs in China om in gesprek te gaan met Chinese promovendi. ‘Ik heb hele leuke gesprekken gevoerd met mogelijke kandidaten. Ik krijg er enorm veel energie van om mijn best te doen om hen op een passende plek onderzoek te laten doen in Leiden.’ Binnen de universiteit hebben we regiobeleid vastgesteld. Er gaat extra aandacht uit naar drie regio’s: Indonesië, Latijns-Amerika en China. Annemarie is binnen onze universiteit regiocoördinator voor China. De beurs is een mooie aanleiding om eens met Annemarie te bellen om over de gesprekken die ze daar voerde en haar andere bezigheden.

Hoi Annemarie, laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen. Waarom ga jij voor onze universiteit naar een online beurs in China?

We gaan daarnaartoe om Chinese promovendi te vertellen wat onze universiteit te bieden heeft aan toekomstige onderzoekers. Deze beurs vindt elk jaar plaats in november en ook dit jaar weer helemaal online. Naast Duitse, Engelse en Canadese universiteiten presenteren ook ambassades en universitaire koepelorganisaties zich op deze beurs met als doel om Chinese promovendi te interesseren voor hun universiteit of land. Chinese onderzoekers zijn een onmisbaar onderdeel van de internationale onderzoeksgemeenschap in de wereld en in Leiden. Zelf ging ik in gesprek met mogelijke kandidaten die zich interesseren in onze faculteiten. Ik had een geweldig gesprek met een Chinese dame die zich al helemaal had ingelezen in landschapsarcheologie, aandachtsgebied van Jan Kolen, decaan van onze Faculteit Archeologie. Ik vind het echt fantastisch om met zo iemand in gesprek te gaan. Zo’n kandidaat moet toch gewoon hier komen promoveren!

Ik hoorde dat er nog meer van onze collega’s bij betrokken waren?

Dat doe ik inderdaad niet helemaal alleen. De Faculteit voor Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N) is heel actief en zorgt samen met vier van hun instituten voor de promotie. De meeste Chinese beurspromovendi komen uiteindelijk bij W&N terecht. Een mooie tweede plek is er voor het LUMC. Daarnaast waren er dit jaar voor het eerst twee universitair docenten, Henk van Steenbergen en Judith Schomaker, die in gesprek gingen met verschillende kandidaten.

En waar let je dan op als je Chinese promovendi naar Leiden haalt?

Bij Chinese kandidaten kijken we uiteraard naar hun Engelse taalvaardigheid, de discipline waarin ze een Master hebben gehaald en ook naar de universiteit van afkomst. Daar kijken we naar vanuit het oogpunt van kwaliteit en afhankelijk van de discipline, ook met het oog op kennisveiligheid. Daarnaast wijs ik hoogleraren van onze universiteit erop dat als we Chinese promovendi naar Leiden halen zij gefinancierd worden met Chinese overheidsbeurzen. Uitgangspunt is dat er een gezonde financiële balans is binnen de onderzoeksgroep die zij samenstellen. Dit soort adviezen is een onderdeel van mijn functie. Daarnaast adviseer ik het College van Bestuur, ben ik secretaris van de regiogroep en kunnen stafleden en studenten me altijd benaderen als zij vragen hebben over zaken rondom China.

Tot slot, wat heb je zelf met China, naast dat het groot deel van je werk is?

Ik heb natuurlijk Chinees gestudeerd in Leiden en heb veertien jaar gewoond, gestudeerd en gewerkt in China. Ik vind het een super interessant land, dat mij altijd blijft boeien! Ik heb in de loop van mijn leven veel Chinese vrienden leren kennen. Ik vind het enorm boeiend om hun manier van denken en doen te leren kennen.

Even bellen met

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen met’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen met’.