Helft Nederlandse huishoudens is financieel kwetsbaar

Slechts 27 procent van de Nederlandse huishoudens is financieel gezond. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Deloitte, ING, NIBUD en de afdeling Economie van de Universiteit Leiden.

Marike Knoef en Max van Lent

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 5000 Nederlanders. Aan hen is gevraagd naar hun situatie, houding, gedrag en gevoelens over als het gaat om inkomen, uitgaven, sparen, lenen en planning en de balans daartussen. Ook de kennis van financiële zaken werd meegewogen. Van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid werkten Marike Knoef en Max van Lent (beiden afdeling Economie) mee aan het onderzoek.

Van financiële gezondheid is sprake als men in staat is om op een comfortabele manier aan alle huidige en lopende financiële verplichtingen te voldoen en de financiële zekerheid op te bouwen om levensdoelen na te streven. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 27 procent van de Nederlanders financieel gezond is. 24 procent is financieel toereikend, 25 procent is financieel kwetsbaar en 24 procent is financieel ongezond.

Overigens is in de categorie financieel gezond nog ruimte voor verbetering: bijna een derde van deze groep maakt geen financiële plannen. Ook heeft een kwart van hen consumptieve schulden en daarvan heeft een op de tien geen idee hoe hun schulden eruitzien.

Mannen/vrouwen

Verder valt op dat mannen financieel gezonder zijn dan vrouwen. Mannen hebben een hoger inkomen en kunnen daarmee vaker goed rondkomen. Vrouwen hebben ook minder grote spaarbuffers, kunnen hun inkomen minder goed voorspellen en voelen zich onzeker over financiële zaken. Op deze vlakken liggen aanknopingspunten voor de emancipatieslag die nodig is om de financiële positie van vrouwen te verbeteren.

Het aandeel financieel ongezonde mensen is in de drie grootste steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, groter dan in de rest van Nederland. Vooral wat betreft uitgaven en lenen is in de genoemde steden veel ruimte voor verbetering.

Noodzaak

Het onderzoek toont aan dat de noodzaak voor huishoudens om stappen te zetten om hun financiële gezondheid en hun weerbaarheid te versterken steeds groter wordt. ‘Daarbij is het belangrijk om naar de combinatie van domeinen te kijken: inkomen, uitgaven, sparen, lenen en planning. Iemand kan goed scoren op inkomen, maar als de uitgaven nog hoger zijn onstaat er toch een probleem’, zeggen Marike Knoef en Max van Lent.