Jan Vleggeert in de media over Wopke Hoekstra en de mentaliteit van fiscalisten

Voordat Wopke Hoekstra minister van Financiën werd had hij een belang in een brievenbusfirma op de Britse Maagdeneilanden. Dat blijkt uit een serie gelekte documenten met als naam de Pandora Papers.

Jan Vleggeert

In het NPO Radio 1-programma dr Kelder en Co vertelt hoogleraar Belastingrecht Jan Vleggeert onder meer over de Pandora Papers, die internationaal tot veel ophef leiden. 'Het is goed dat het naar buiten komt, deze anonimiseringsstructuur niet goed', zegt Vleggeert in de uitzending. 'Maar Hoekstra is er vier jaar geleden al uitgestapt. Ik vind het wat overdreven om daar nu zo hard over te vallen. Voor de commissarissen die er nog steeds inzitten vind ik het een ander verhaal.'

In de uitzending komt ook de mentaliteit van fiscalisten ter sprake, waarover een ook interview met Vleggeert en zijn collega Jan van de Streek in de Volkskrant verscheen. Vorig jaar uitte Vleggeert in zijn oratie kritiek op dubbele petten in de belastingwetenschap. 'Meer dan de helft van de fiscaal hoogleraren is gebonden aan een commercieel kantoor. Die input uit de praktijk is ook nodig: studenten vinden het prettig want die gaan er later werken. Maar moeten het per se hoogleraren zijn?', vraagt Vleggeert zich af.