Netwerkwijziging Universiteit Leiden succesvol verlopen

Afgelopen weekend waren alle universiteitsgebouwen dicht en de universitaire systemen onbereikbaar. Niet zonder reden: er vond groot onderhoud plaats op het universitaire netwerk. De kern van het netwerk moest hiervoor worden afgesloten, waaronder alle voorzieningen en diensten. Een grote groep medewerkers van het ISSC, maar ook van Vastgoed en Functioneel Beheer waren betrokken bij dit project. Daarnaast testten groepen eindgebruikers voor en na het onderhoud de verschillende systemen.

Geregisseerd plan

Het onderhoud werd in verschillende fasen uitgevoerd, volgens een strak geregisseerd plan. Bij het opnieuw opstarten van de basisdiensten is het namelijk essentieel dat de verschillende systemen in de juiste volgorde worden opgestart, getest en geaccordeerd. Steeds werd het estafettestokje weer doorgegeven aan de volgende in de keten. Pas toen de onderliggende diensten naar behoren werkten konden de testers hun eindgebruikerssystemen testen.

Projectleider Aart Koster vertelt over het verloop

Aart Koster: “We hadden een ISSC-team van vier personen om de coördinatie en onderlinge communicatie in goede banen te leiden en eventuele problemen af te handelen. We hielden alle betrokkenen voortdurend op de hoogte van de mijlpalen en gaven een update via Teams als de planning veranderde. Het was een grootscheepse onderneming, waarbij meer dan 140 contactpersonen en testers betrokken waren, en ruim 25 ISSC’ers en collega’s van Vastgoed en Functioneel Beheer. Op locatie zaten we met z’n tienen in het Snelliusgebouw en nog eens drie in het KOG. In het begin verliep alles strak volgens plan. We begonnen om negen uur op zaterdag en liepen na de migratie zelfs een uur vóór op schema. Later ontstond er toch een probleem en is die voorsprong weer teruggelopen. We werkten door tot zaterdagavond negen uur en zijn zondagmorgen weer verder gegaan met het oplossen. Om kwart over twee ging het seintje naar de ISSC-teams: de basisdiensten konden weer worden opgestart. De eindgebruikers konden zondagmiddag om half vijf aan de slag gaan met hun testwerkzaamheden. Dat ging goed. Uiteindelijk hebben we rond zeven uur ’s avonds de boel afgerond en afgesloten. Er zijn enkele zaken die nog moeten worden opgelost, maar over het algemeen is iedereen heel tevreden. In de vele reacties die we kregen: geen enkel onvertogen woord.”

Compliment voor alle betrokkenen

Een groot compliment en veel dank aan alle medewerkers en andere betrokkenen die dit weekend hebben doorgewerkt om dit megaproject succesvol uit te voeren!