Nieuwe activiteiten van LeidenGlobal voor Leiden2022

Nu Leiden2022 dichterbij komt, is LeidenGlobal druk bezig met het ontplooien van extra activiteiten om de in Leiden aanwezige kennis te demonstreren en interactie te vinden met een breed publiek. Het samenwerkingsverband van meerdere culturele en academische instellingen in Leiden sluit met deze valorisatie aan bij het thema van Leiden City of Science: 'Who Knows'.

Momenteel coördineert LeidenGlobal voor de Leidse Faculteit der Geesteswetenschappen in samenwerking met haar partners een project waarin meerdere Leidse ‘wereldwandelingen’ worden ontwikkeld. Deze rondleidingen, onder andere langs ‘migratie’ in Leiden, door ‘Afrikaans’ Leiden, of langs internationale muurpoëzie, zullen onderdeel zijn van Leiden2022’s ‘Gulliver’s Travels’.

Toetanchamon

Ook staat LeidenGlobal samen met haar partners in november 2022 stil bij de ontdekking van het graf van de Egyptische farao Toetanchamon, dan precies honderd jaar geleden. Deze ontdekking uit 1922 heeft veel betekend voor de wetenschap. Ook Leidse experts van onder andere het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten, het Rijksmuseum van Oudheden en de Universiteit Leiden hebben belangrijk onderzoek gedaan dat hieraan relateert. Dat willen we graag laten zien.

Winter school

Tevens zal LeidenGlobal samen met het International Institute for Asian Studies volgend jaar een groot signature event organiseren in de vorm van een Winter School, waarbij studenten uit de hele wereld worden uitgenodigd om in Leiden nieuwe kennis op te doen en deze te verwerken in hun eigen onderzoek.

Nieuwe tentooonstelling

Tot slot zal in het voorjaar 2022 en nieuwe tentoonstelling van LeidenGlobal worden geopend,  in navolging van de succesvolle tentoonstelling ‘Heritage on the Move’ (2016 – 2020). Binnenkort wordt hier meer over bekendgemaakt op de LeidenGlobal-website. In Leiden leer je de wereld kennen, en Leiden2022 biedt daarvoor een prachtig platform.