Nieuwe werkomgeving CAOS en Faculteitsbureau FSW feestelijk geopend

De collega’s hebben de werkplekken al een tijdje in gebruik genomen, maar de nieuwe werkomgevingen van Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie en het Faculteitsbureau en -bestuur op de 3e en 4e verdieping van het Pieter de la Courtgebouw zijn op 10 november 2021 ook officieel geopend.

Activiteitgericht huisvesten

Het instituut CAOS en het Faculteitsbureau maken deel uit van de pilot van Activiteitgericht huisvesten (AGH), een vernieuwing van de werkomgeving waarmee gestreefd wordt naar een slimmere, efficiëntere manier van ruimtegebruik. Voor elke activiteit een passende werkruimte, is het idee.

Tekst gaat verder onder de video

Bekijk een sfeerimpressie van de opening

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Geen anonieme kantoortuin

Decaan Paul Wouters benadrukte in zijn welkomstwoord dat de nieuwe werkomgeving, hoewel de naam mogelijk associaties oproept met flexplekken, absoluut geen kantoortuin is. Het is juist bedoeld om het proces van alle werkzaamheden – onderzoek, onderwijs, elkaar ontmoeten en meer – zo goed mogelijk te faciliteren.

In eerste instantie, vertelde Paul Wouters, was hij ongerust of hij zich wel thuis zou kunnen voelen in de nieuwe omgeving. De kunst die de muren van zijn vorige werkkamer sierde, komt namelijk niet meer terug. Een uitdaging die activiteitgericht huisvesten onvermijdelijk met zich meebrengt, is de omslag tussen individueel thuisgevoel naar een collectief thuisgevoel. Bijzonder is ook het feit dat Paul op dit moment de enige decaan van de Universiteit Leiden is die geen eigen werkkamer meer heeft.

Een succesvol project

Na het welkom van de decaan gingen Martijn Ridderbos (vice-voorzitter College van Bestuur), Michel Leenders (directeur van Expertisecentrum Vastgoed) en Rolf Oosterloo (bedrijfsvoerder van de FSW) met elkaar in gesprek aan de hand van een aantal stellingen.

De afsluitende vraag van moderator Joop van Pijkeren (SOLO) was: ‘Wanneer is dit project een succes?’ Rolf Oosterloo had hier een mooi antwoord op: ‘Als de collega’s met de meeste kritiek uiteindelijk toch de kansen en mogelijkheden zien die AGH biedt.’

Beeld: Suédy Mauricio
Tekst: Emma Knapper