Onderzoek Martijn Nouwen over geheime EU Belastingwerkgroep onthuld in media onder #TheCode

Onder #TheCode berichten diverse Europese media over het onderzoek van Martijn Nouwen naar de ‘geheime’ Europese Gedragscodegroep die zich bezighoudt met het aanpakken van schadelijke belastingconcurrentie in Europa. In de artikelen wordt voor het eerst aan het grote publiek blootgelegd hoe deze diplomatieke werkgroep er niet in is geslaagd om verschillende vormen van schadelijke belastingconcurrentie uit te bannen.

Martijn Nouwen

Terwijl multinationale ondernemingen ervan worden beschuldigd niet hun 'fair share' aan belasting te betalen, blijkt uit het onderzoek van Martijn Nouwen en de onthullingen van #TheCode dat de lidstaten zelf erg creatief zijn in het creëren van nieuwe belastinggaten, waardoor multinationals belasting kunnen blijven ontwijken.

De diplomatieke Gedragscodegroep is in Brussel berucht om haar gebrek aan openheid en transparantie. Het markeren van vergaderstukken als 'top secret' en het verwijderen van belangrijke e-mails zijn slechts een paar trucs die de EU toepast om de Groep in het duister te laten opereren. Dit is problematisch omdat hierdoor het gebrek aan effectiviteit van de Groep wordt gemaskeerd, evenals het actieve dwarsliggen van zowel grote als kleine lidstaten bij het vinden van effectieve maatregelen tegen internationale belastingontwijking.

Meer dan 2.500 documenten vormen de basis van het journalistieke #TheCode-project. Zij zijn door universitair docent Martijn Nouwen gedeeld met het European Investigative Collaborations (EIC)-netwerk. Nouwen verkreeg de documenten met behulp van de Europese WOB tijdens zijn promotieonderzoek, na enkele jaren van juridisch getouwtrek met de Europese instellingen. Het EIC zal deze documenten, na publicatie van de verhalen, op haar website beschikbaar stellen voor het bredere publiek.

Diverse Europese media berichten over het onderzoek van Martijn Nouwen. Bekijk hier een overzicht.