Online boekensalon Elizabeth Stuart - met Nadine Akkerman

Op donderdag 2 december is Nadine Akkerman, universitair hoofddocent Engelse Letterkunde te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven interviewt Akkerman over haar boek Elizabeth Stuart, Queen of Hearts. Akkerman beschrijft in haar biografie het kleurrijke leven van een van de meest onbegrepen koninginnen uit de Europese geschiedenis. Elizabeth Stuart staat in de Nederlandse geschiedschrijving te boek als de excentrieke, geldverkwistende Winterkoningin. Door uitgebreid speurwerk in talloze archieven weet Akkerman dit beeld te corrigeren en geeft ze Elizabeth een nieuw gezicht. Conservatoren van de UBL presenteren tijdens de boekensalon bijpassende stukken uit de Leidse collecties.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint donderdag 2 december om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten.

English subtitles available.

Bekijk hier alvast de teaser:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Cover

Elizabeth Stuart (1596-1662) werd vaak afgeschilderd als iemand die meer geïnteresseerd was in het theater en haar aapjes dan in politiek of haar kinderen en werd smalend 'Winterkoningin' genoemd. De belangstelling van Nadine Akkerman voor Elizabeth begon nadat ze zich afvroeg of de negatieve verhalen die over haar in geschiedenisboeken stonden wel echt waar waren. Door brieven van Elizabeth op te sporen en deze te ontcijferen, kwam ze erachter dat het beeld van haar totaal verkeerd was. Akkerman laat een heel andere vrouw zien: een beschermvrouwe van de kunsten en slimme staatsvrouw met scherpe humor.

Winterkoningin

Elizabeth Stuart bevond zich in het epicentrum van de Dertigjarige Oorlog en diverse burgeroorlogen die het zeventiende-eeuwse Europa kenmerkte. Ze was in 1613 getrouwd met Frederick V, keurvorst van de Palts. Het paar werd in november 1619 in Praag gekroond tot koning en koningin van Bohemen. In 1620 werden de troepen van Frederik echter vernietigend verslagen door het leger van de keizer, waarna het koninklijk paar - na slechts één jaar te hebben geregeerd - hals over kop moest vluchten.

Leids tintje

De familieband met de Oranjes in de Nederlandse Republiek bood het echtpaar een uitwijkmogelijkheid. In april 1621 arriveerden Elizabeth en Frederik in Den Haag met een hofhouding van 223 personen, inclusief een schoenenpoetser en een wijnflesopener. Zij betrokken het huis van de in mei 1619 geëxecuteerde Oldenbarneveldt en een aangrenzend huis van diens verbannen schoonzoon aan de Kneuterdijk, dicht bij het Stadhouderlijk kwartier. In Den Haag bleven Frederik en Elizabeth de titel van koning en koningin van Bohemen voeren. De vele kinderen werden met hun eigen hofhouding in het Prinsenhof te Leiden ondergebracht. Als blijk van dank voor de huisvesting en het volgen van onderwijs aan de universiteit schonk Elizabeth de stad later een fraai vergulde bokaal, die tegenwoordig in Museum De Lakenhal kan worden bewonderd.

Nadine Akkerman

Dr. Nadine Akkerman is universitair hoofddocent vroegmoderne Engelse letterkunde aan de Universiteit Leiden en auteur van de veelgeprezen Invisible Agents: Women and Espionage in Seventeenth-Century Britain en van de dikke delen The Correspondence of Elizabeth Stuart, Queen of Bohemia. In 2017 werd ze lid van De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en ontving ze een Special Recognition Award van de World Cultural Council. In 2019 ontving ze een Ammodo Science Prize voor fundamenteel onderzoek in de geesteswetenschappen. Dit jaar zal ze in december de Dr. Hendrik Muller Prijs in ontvangst nemen.

Het boek Elizabeth Stuart, Queen of Hearts van Nadine Akkerman is een uitgave van Oxford University Press (ISBN: 9780199668304), in het Engels, omvat 640 pagina’s en is verkrijgbaar voor 22,99 euro.