Oproep voorstellen voor Scaliger Instituut fellowships

De deadline voor het indienen van aanvragen voor fellowships van het Scaliger Instituut van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) is vastgesteld op 1 april 2022. Het Scaliger Instituut, het onderzoekscentrum voor Bijzondere Collecties van de UBL, ondersteunt wetenschappers in elk vakgebied en van overal ter wereld bij het doen van onderzoek en het verkennen van de omvangrijke Leidse Bijzondere Collecties door middel van het verstrekken van onderzoeksbeurzen, tot een periode van drie maanden.

Scaliger Instituut fellowships

Het Scaliger Instituut biedt verschillende beurzen aan, elk met een andere focus. Het nieuwe Lingling Wiyadharma Fellowship programma biedt jaarlijks aan drie wetenschappers de mogelijkheid maximaal drie maanden onderzoek te doen in de Zuidoost-Aziatische en in het bijzonder de Indonesische bijzondere collecties. Wij nodigen in het bijzonder onderzoekers uit Indonesië uit om een onderzoeksvoorstel in te dienen. De Lingling Wiyadharma Fellowship is de enige fellowship met een verlengde deadline, vastgesteld op 1 mei 2022.

Het langlopende Brill Fellowship wordt gesponsord door de Leidse uitgeverij Brill en kent jaarlijks één of meerdere fellowships toe aan onderzoekers die werkzaam zijn binnen Brill-uitgeverijgebieden in de Geesteswetenschappen. Voor onderzoekers die wetenschappelijk onderzoek willen doen naar de omvangrijke Leidse Digitale Collecties, biedt het Scaliger Instituut de Elsevier Fellowship for Digital Scholarship aan.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De Juynboll Fellowship en Drewes Fellowship verstrekken fondsen aan wetenschappers die respectievelijk de islam in de Arabische wereld en de islamitische mystiek in Indonesië bestuderen. Geleerden van de geschiedenis van de farmacie, botanie of geneeskunde kunnen zich aanmelden voor de Van de Sande Fellowship. De Arminius Fellowship ondersteunt onderzoek naar Bijzondere Collecties met betrekking tot de Remonstrantse beweging en de Wouter Swets Fellowship bevordert onderzoek naar collecties met betrekking tot muzikale tradities van de Balkan, Turkije en Centraal-Azië. Onderzoekers geïnteresseerd in het bestuderen van de uitgebreide collecties van de Universiteit Leiden op het gebied van Japanse taal en cultuur, kunnen zich aanmelden voor de Isaac Alfred Ailion Fellowship, welke zowel een junior als een senior fellowship biedt. De enige fellowship zonder financiële vergoeding is de Scaliger Fellowship, die werkruimte en faciliteiten biedt aan gastwetenschappers uit binnen- en buitenland.

“Het fellowshipprogramma is ontzettend leuk omdat je er hele interessante mensen ontmoet van over de hele wereld. Het is ook echt een wisselwerking tussen fellows en ons; zij leren van ons en wij leren van hen. Wanneer de fellows teruggaan naar hun eigen universiteit gaan ze verrijkt met kennis weer aan de gang.”

Kasper van Ommen – Conservator westerse gedrukte werken & Coördinator Scaliger Instituut

Dien een voorstel in voor 1 april 2022

Kijk voor uitgebreide beschrijvingen, voorwaarden en inschrijfformulieren voor fellowships op de pagina Onderzoeksbeurzen.