Podcast: hoe een Leidse student werd vervolgd om zijn homoseksualiteit

Je kunt het je nu nauwelijks meer voorstellen, maar er was een tijd dat de Universiteit Leiden haar eigen rechtbank had. In het begin van de achttiende eeuw veroordeelde deze zogeheten Academische Vierschaar een rechtenstudent vanwege zijn homoseksualiteit. Als straf werd hij verbannen, maar het had nóg slechter met hem kunnen aflopen, vertelt hoogleraar Rechtsgeschiedenis Egbert Koops in de UBLpodcast.

De student in kwestie – Frans van Kerchem – werd in het jaar 1730 veroordeeld door de Vierschaar. In deze podcast vertelt Koops niet alleen over de pijnlijke uitspraak van de universitaire rechtbank, maar ook over de wonderbaarlijke manier waarop deze historische informatie boven tafel is gekomen. Daarbij speelden de illustere Leidse hoogleraren Eduard Meijers en Ben Telders een belangrijke rol, twee mannen die in hun eigen tijd ook om hun afkomst en ideeën zijn vervolgd.

Themaprogramma

Dit is de vierde UBLpodcast in het kader van het themaprogramma Universiteit en Studentenleven. Daarin belicht de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) het rijke verleden van de Universiteit Leiden en haar studenten. Speciaal voor het belangstellende publiek worden diverse online tentoonstellingen, boekensalons, talkshows ‘Van kluis naar kussen’ en podcasts rond stukken uit de bijzondere collecties gepubliceerd.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is ook beschikbaar via de volgende kanalen: