Studenten Ruşen en Rana strijden voor diversiteit in hoger onderwijs

Twee Leidse studenten maken kans om de ECHO Award Wetenschappelijk Onderwijs te winnen. Deniz Rana Kuseyri (roepnaam Rana) en Ruşen Koç zijn twee van de zes finalisten voor deze landelijke prijs die ieder jaar uitgereikt wordt aan studenten die diversiteit en inclusie bevorderen binnen hun eigen vakgebied.

Met een motivatiebrief en pitch hebben de twee studenten dit najaar de jury van de prijs geprobeerd te overtuigen. Rana Kuseyri, inmiddels afgestudeerd aan het Leiden University College (LUC) met de studies Liberal Arts en Rechten en Ruşen Koç, student International Studies en Geschiedenis, horen op 3 februari of zij de prijs gewonnen hebben.

Netwerk voor LUC-studenten

In haar brief aan de jury vertelde Kuseyri over haar migratie-achtergrond en hoe haar moeder, ondanks een gebrek aan geld, toch wist te zorgen voor haar en haar broer. Maar gemakkelijk was dat niet. ‘Mijn ervaringen, samen met de expertise die ik heb opgedaan door mijn moeder te helpen navigeren door het Nederlandse juridische en administratieve landschap, hebben me geïnspireerd om te strijden voor hoger onderwijs dat inclusief is en oog heeft voor sociaaleconomische diversiteit.’ Volgens haar zijn er nog steeds veel obstakels die die diversiteit in de weg staan.

'Het mogelijk winnen van de ECHO Award zou een welkome erkenning en viering zijn van mijn werk en inzet' - Rana Kuseyri

Kuseyri zet zich binnen de universiteit al langer in voor meer inclusie en aandacht voor de positie van studenten die vanwege hun financiële situatie moeite hebben om überhaupt te kunnen studeren. Zo is ze een van de oprichters van Not rich at LUC, een netwerk voor LUC-studenten met een migratie-achtergrond, eerstegeneratiestudenten, of studenten die in armoede zijn opgegroeid. ‘Het mogelijk winnen van de ECHO Award zou een welkome erkenning en viering zijn van mijn werk en inzet, door een gemeenschap [red. de ECHO-gemeenschap] waar ik een sterkere band mee wil hebben’, aldus Kuseyri in haar brief.

Kinderen enthousiasmeren voor onderwijs

Ruşen Koç vertelde de jury in zijn pitch over de door hem opgerichte Stichting OOK (Onderwijsadvies Ouder & Kind), waarmee hij ouders helpt om hun kinderen voor te bereiden op en te motiveren voor school en een vervolgopleiding. In een trainingspak en met zelfgebakken Koerdisch brood bij zich sprak Koç over de hulp die hij bood aan een van zijn mentorgezinnen in nood. De 14-jarige jongen uit dat Haagse gezin was in contact gekomen met de politie en zijn school wilde hem niet langer als leerling hebben. De moeder van de jongen belde Koç in paniek op.

'Ik hoopte dat het mijn mentorkind zou laten zien dat ik hem steunde, dat ik deel uitmaak van zijn cultuur, dat wij uit hetzelfde hout gesneden zijn' - Ruşen Koç

‘Ik nam de eerste trein van Nijmegen naar Den Haag in de kleren die ik die avond aan had. De kleding die ik vandaag draag, mijn straatkleding zeg maar. Ik wist dat het hun [red. de schoolleiding] perceptie van mij zou beïnvloeden, maar ik had geen andere kleding en ik hoopte dat het mijn mentorkind zou laten zien dat ik hem steunde, dat ik deel uitmaak van zijn cultuur, dat wij uit hetzelfde hout gesneden zijn.’ In het gesprek dat hij had met de schoolleiding, de moeder en het kind, werd besloten de jongen nog een kans te geven, mits Koç de jongen die week nog mee zou nemen om hem de universiteit te laten zien en dat deed hij.

De student wil in de komende jaren meer gezinnen in de Haagse Schilderswijk een helpende hand bieden, zodat meer jongeren voor school en onderwijs gaan kiezen. ‘In de hoop, inshallah, dat dit zal betekenen dat de volgende generatie een integraal onderdeel van de Nederlandse samenleving wordt en dat hun constante strijd om brood, dat hier voor u ligt, niet langer nodig is.’ Door samen te werken met de universiteit wil hij de zichtbaarheid van de Universiteit Leiden vergroten. ‘Niet alleen de kinderen uit deze wijken kunnen wat leren van het hoger onderwijs, het hoger onderwijs en onderzoekers kunnen ook veel van hen leren.’

‘Spiegel voorgehouden’

Tijdens een speciale lunch sprak Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur van de universiteit, met de finalisten en met de eerder genomineerde Leidse student Aline-Priscillia Messi, over hun bijzondere inzet. ‘De manier waarop deze studenten bezig zijn met diversiteit, inclusie en onderwijs – zowel binnen onze universiteit als daarbuiten - is inspirerend. Ze houden ook ons een spiegel voor die laat zien dat we er als universiteit nog niet zijn. Daarom is het zo belangrijk dat we ons blijven inzetten en dat studenten als Rana en Ruşen een podium hebben waar ze hun inzichten kunnen delen en waar ze ons kunnen helpen veranderen.’

ECHO is een non-profit organisatie, gericht op diversiteit & inclusie in het (hoger) onderwijs en de arbeidsmarkt. De Echo Award wordt ieder jaar uitgereikt om excellent talent met een Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse, Aziatische (Indonesië en Japan uitgesloten) of Turkse achtergrond in het hoger onderwijs, in het zonnetje te zetten. De winnaar van de ECHO Award Wetenschappelijk Onderwijs krijgt een volledig verzorgde summer course aan de gerenommeerde Amerikaanse universiteit UCLA.

Tekst: Tim Senden