Terugblik HU Week 2021: 'relaxed, refreshed and recharged'

Afgelopen week (25-29 oktober) was het de Healthy University “Time to Recharge Week” 2021. Een week lang aandacht voor onze vitaliteit door een programma vol activiteiten waar je weer energie van krijgt. Ruim 1000 medewerkers van de Universiteit Leiden en het LUMC hebben zich aangemeld voor dagelijkse energizers, ontspanden tijdens een yoga sessie of kregen waardevolle tips om te rechargen tijdens inspirerende lunchlezingen en interactieve workshops.

Druk om productief te zijn belemmert mentaal opladen

Tijdens de Healthy University Week 2021 lag de nadruk op het belang van de tijd nemen om op te laden. Hoewel algemeen erkend wordt dat pauzes en een goede balans tussen werk en privé belangrijk zijn, belemmert de druk om productief te zijn vaak de plannen om ons op te laden. De afgelopen week bood deelnemers nieuw perspectief over wat het betekent om goed op te laden en daarbij deelden we laagdrempelige tips en tools die helpen om te werken aan een energiekere versie van jezelf.

Belangrijkste kernboodschappen op een rij

Na deze “Time to Recharge” week weten we nog beter waarom het essentieel is om tijd te besteden aan opladen en je energie te beheersen. Voor alle medewerkers hebben we de belangrijkste kernboodschappen uit onze lunchsessies en workshops nogmaals onder elkaar gezet:

• “Niet harder werken, maar slimmer ontspannen” - lunchsessie Hidde de Vries. Staat jouw voet altijd op de gaspedaal of weet je ook de rem te vinden? Leer focussen op de zaken die voor jou echt belangrijk zijn. Jij alleen bepaalt wat je met jouw tijd doet en aan wie of wat je het besteedt.
  • “ Energie werkt - net als enthousiasme - aanstekelijk” - workshop Joske ten Bosch. Energieke mensen brengen een lading positieve energie met zich mee en deze energie slaat ook over op anderen. Voed je energie door een ritme, voldoende slaap en de juiste voeding.
  • “Luister naar het gefluister van je lichaam” - workshop Marleen Kromkamp. Je krijgt echt wel signalen, grote en kleine. En aan jou de keus wat je ermee doet. Niets? Dan zal je lijf steeds harder gaan schreeuwen. Ontdek jouw lijf én ademhaling en gebruik mindfulness om minder stress te ervaren.
  • “Je vitaliteit is heel vanzelfsprekend, totdat ze niet meer vanzelfsprekend is” - lunchsessie Klaas Koster. Verbind met jezelf (fysiek), met de natuur (naar buiten) en met de ander (bijv. collega’s) en creëer je eigen stimulerende context om goed te ontspannen.
  • “Balans bestaat niet, cadans wel” - workshop Kiki Goessens. Elke dag kom je uitdagingen tegen. Dus het evenwicht waarnaar je zoekt zal altijd uit balans raken omdat het leven nou eenmaal onevenwichtig is. Vergelijk de cadans van het leven (hoogte en dieptepunten) met een ECG. Omarm de uitdagingen, stel realistische doelen en laat zo ontspanning ontstaan.

Healthy University dossier

De HU “Time to Recharge Week” 2021 was een groot succes en gaf ons en veel medewerkers nieuwe energie. Wij van Healthy University Leiden willen die nieuwe energie graag vasthouden. Houd dus vooral het Healthy University dossier in de gaten om als eerste op de hoogte te zijn van onze activiteiten in 2022. En onthoud: tijd nemen om te rusten, te vernieuwen en jezelf op te laden is geen tijdverspilling. Kies waar jij energie van krijgt!