Vijf Leidse hoogleraren geïnstalleerd als Medical Delta professor

Op 2 november zijn negen hoogleraren gelijktijdig geïnaugureerd als 'Medical Delta hoogleraar' bij de Universiteit Leiden, het LUMC, de TU Delft, Erasmus Universiteit en/of het Erasmus MC. Met een aanstelling bij tenminste twee van deze vijf academische instellingen combineren zij technologie en gezondheidszorg in hun hoogleraarschap.

De benoemde hoogleraren van de Universiteit Leiden zijn Marco van Vulpen (LUMC, TU Delft & Erasmus MC), Andrea Evers (Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit & TU Delft), Jaap Harlaar (LUMC, TU Delft & Erasmus MC), Marcel Reinders (LUMC & TU Delft) en Andrew Webb (LUMC & TU Delft).

Medical Delta is een samenwerkingsverband tussen Universiteit Leiden, LUMC, TU Delft, Erasmus MC, Erasmus Universiteit en vier Zuid-Hollandse hogescholen. Het heeft als doel om technologische oplossingen voor duurzame zorg te realiseren.

De hoogleraren hebben ieder hun sporen verdiend in onderzoek op het snijvlak van gezondheid en technologie. Voorbeelden daarvan zijn het gebruik van nieuwe technieken om de oorzaak van hartritmestoornissen te achterhalen, hoe met behulp van technologie kraakbeen hersteld kan worden en hoe e-health kan helpen bij revalidatie of preventie van ziekte. De officiële inauguratie van vandaag volgt op hun eerdere benoeming als Medical Delta hoogleraar. Tijdens de inauguratie presenteerden de hoogleraren hun onderzoek en beantwoordden zij vragen van jonge onderzoekers.

Bekijk het overzicht van de negen Medical Delta hoogleraren en hun onderzoek.

Houdbaarheid van kwaliteit zorgstelsel

De houdbaarheid van het zorgstelsel staat onder druk, zo concludeerde de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid in een onlangs verschenen rapport. Nederlanders gebruiken steeds meer en duurdere zorg. Als dat zo doorgaat, kost dat de burger over veertig jaar bijna drie keer zo veel als nu. En dan moet één op de drie mensen in de zorg werken, vergeleken met één op de zeven nu.

'Technologische oplossingen kunnen een deel van de zorglast wegnemen en de kwaliteit van zorg verbeteren', zegt prof. dr. Frank Willem Jansen, voorzitter van Medical Delta. 'Mits er goed wordt samengewerkt tussen wetenschappelijke disciplines en tussen de wetenschap en de zorgpraktijk. De negen Medical Delta hoogleraren die vandaag officieel geïnstalleerd werden, laten zien dat het kan. Of het nu gaat om preventie, om het eerder stellen van de juiste diagnose, om de bestrijding van volksziekten als artrose of kanker of om de gezondheid van bevolkingsgroepen te verbeteren: technologie kan een belangrijke rol spelen wanneer de arts en ingenieur elkaar goed verstaan.'

Interdisciplinair onderzoek

Sinds de oprichting in 2006 heeft Medical Delta drie keer professoren benoemd tot 'Medical Delta hoogleraar'. Voor hun benoeming kregen de hoogleraren twee of meer aanstellingen bij de vijf aangesloten academische instellingen en nemen zij zitting in de Wetenschappelijke Raad van het samenwerkingsverband. In totaal zijn er 22 Medical Delta hoogleraren. In die hoedanigheid doen zij interdisciplinair onderzoek op het snijvlak van technologie en gezondheidszorg en zijn zij ambassadeurs voor samenwerking op het gebied van medische technologie.