UITGESTELD Vluchten is geen spel

Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen is dit seminar uitgesteld. We hopen het evenement op een later moment alsnog te kunnen organiseren. Deelnemers worden geïnformeerd over het uitstel.

Seminar over vluchten en migratie

Stichting Amare en de Universiteit Leiden, Campus Den Haag organiseren samen het seminar "Vluchten is geen spel" op donderdagavond 18 november. Tijdens deze bijzondere avond gaan jongeren en inhoudelijk betrokkenen met elkaar in gesprek over vluchten en migratie.

Het seminar vindt plaats in Wijnhaven, de Haagse Campus van de Universiteit Leiden en wordt georganiseerd naar aanleiding van het bezoek van "Little Amal" aan Den Haag. Little Amal, een metershoge pop, verbeeldt een vluchtelingenmeisje die de tocht van Syrie naar Europa heeft gemaakt. Zij vraagt aandacht voor de miljoenen kinderen die geen thuis hebben en op de vlucht zijn voor oorlog of geweld. Met hun familie of -zoals Amal- alleen.

In het plenaire deel van de avond, geleid door Leila Prnjavorac, spreken onder anderen Marlou Schrover, hoogleraar economische en sociale geschiedenis aan de Universiteit Leiden, met een speciale interesse in migratiegeschiedenis en Mirjam Walsmit van VluchtelingenWerk Nederland. Ook gaan we in gesprek met documentairemaker Eefje Blankevoort, maker van de Gouden Kalf winnende documentaire "Shadow Game" en Mohammed, ex-vluchteling en een van de hoofdpersonen uit de documentaire.

In de deelsessies kunnen de deelnemers in gesprek met ex-vluchtelingen en kennismaken met initiatieven uit de stad en naar eigen inzicht en behoefte aan de slag gaan met het thema. Daarnaast is er in de deelsessies gelegenheid de sprekers van de avond nader te ontmoeten voor een verdiepend gesprek.

Internationaal kunstproject The Walk - Little Amal

The Walk is een reizend project over kunst en hoop. Centraal staat de metershoge pop Little Amal, die een 9-jarig vluchtelingenmeisje symboliseert. Op zoek naar haar moeder reist zij 8.000 km vanaf de Turks-Syrische grens door Europa van 27 juli tot 3 november 2021. Zij vraagt aandacht voor de miljoenen vluchtelingenkinderen die wereldwijd ontheemd zijn. Het project is een initiatief van het Engelse gezelschap Good Chance Theatre Company en het vermaarde Zuid-Afrikaanse gezelschap Handspring Puppet Company (bekend van de internationale theaterhit War Horse) en staat onder leiding van de Palestijnse regisseur Amir Nizar Zuabi. Tijdens deze lange reis brengt Amir Nizar Zuabi gerenommeerde artiesten, culturele instellingen, lokale gemeenschappen en humanitaire organisaties bijeen.

Open Festival

Amare heeft Little Amal uitgenodigd voor een verblijf in Den Haag van 15 november t/m 21 november 2021 en ontvangt haar als speciale gast tijdens het Open Festival. Juist Den Haag, stad van vrede en recht, mag niet ontbreken in de bijzondere reis die Little Amal maakt. De opening van Amare en het verblijf van Amal in Den Haag worden geregisseerd door theatermaker Ira Judkovskaja, voormalig artistiek directeur van Tryater en verantwoordelijk voor de openingsceremonie van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Little Amal ontmoet verschillende organisaties en gemeenschappen in de stad en wordt daarbij ontvangen met workshops, gesprekken en exposities. In samenwerking met basis- en middelbare onderwijs in Den Haag zet Amare een uitgebreid educatief programma op.