W&N heeft een wellbeing officer

Per 1 november heeft W&N een wellbeing officer. Alexandra Blank gaat zich inzetten voor het welzijn van studenten. Studenten, maar ook docenten en mentoren kunnen bij haar terecht met ideeën voor initiatieven om studenten te ondersteunen.

‘De coronapandemie heeft veel impact op studenten,’ zegt Alexandra. ‘Dat heeft gevolgen voor hun welzijn en vaak ook voor hun studie.’ En die pandemie is nog niet voorbij. ‘Ik wil daarom de band met studenten aanhalen en samen met hen aan de slag gaan.’ Hoe gaat dat?

Kom maar met je ideeën!

Mensen van opleidingen en studieverenigingen kunnen contact opnemen met Alexandra. Maar ook individuele studenten kunnen bij haar terecht met ideeën die het welzijn van studenten of de doorstroom bevorderen. Dat kan van alles zijn.

Wat loopt er al?

Ideeën die nu al gerealiseerd zijn, gaan over meer mentoren, en lunchlezingen over mentaal welzijn. Maar ook over andere hulp voor studenten, bijvoorbeeld hulp bij het leren programmeren met Python, een programmeertaal die steeds meer gebruikt wordt in natuurwetenschappelijke opleidingen.

Ervaren coach

Alexandra kent de faculteit al, en ervaring met coachen heeft ze ook. De afgelopen jaren heeft ze gewerkt als studentencoach bij het LIACS. ‘In die rol had ik dagelijks met studentenwelzijn te maken,’ vertelt ze. ‘Zo zat ik ook in de werkgroep studentenwelzijn van W&N.’ Daarnaast was Alexandra in haar vrije tijd jarenlang sportcoach en docent.

Manne van Riek, facultair onderwijscoördinator, is blij dat we nu een wellbeing officer hebben. ‘Alexandra kan de vele mooie initiatieven die er al zijn, samenbrengen en ondersteunen. Zo kunnen we best practices delen en samen onze studenten helpen hun studietijd tot een succes te maken!’

Mail jouw tips, vragen en ideeën naar Alexandra via studentwellbeing@science.leidenuniv.nl